4 vragen mbt variantie, betrouwbaarheid en correlatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

4 vragen mbt variantie, betrouwbaarheid en correlatie

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een praktische opdracht waarbij ik enkele vragen na lange tijd van proberen en studeren nog altijd niet heb kunnen oplossen.

De betreffende opdrachten:

1. Een test heeft als gemiddelde 28 en variantie 9. De testscore wordt getransformeerd: de score wordt met 6 vermenigvuldigd en er worden -1 punten bij opgeteld. Wat is het gemiddelde van de getransformeerde score? Wat is de nieuwe variantie?

2. Voor een item geldt het drie parameter logistisch model. Wat is de kans dat iemand met een vaardigheidsniveau dat hetzelfde is als de moeilijkheid van het item de vraag goedmaakt, als de gokkans 0.44 is?

3. Marie (theta = -0.8) maakt een test die bestaat uit drie items waarvoor het drie-parameter logistisch model geldt. Bij alledrie de items is de gokkans 0.34 en de discriminatieparameter 1.4. De moeilijkheidsparameters zijn -1.4, 1.6, 1. Wat is de betrouwbare score van Marie op deze drie-item test?

4. Een arbeidspsycholoog wil een intelligentietest inzetten om later baansucces te voorspellen. Een 20-item intelligentietest met een betrouwbaarheid van 0.55 blijkt een correlatie van 0.4 te hebben met later baansucces. Om de predictieve validiteit te verbeteren wordt de test 3 keer zo lang gemaakt door vragen van vergelijkbare kwaliteit toe te voegen. Wat is de correlatie tussen de score op de verlengde test en later baansucces?

Ik zou enorm dankbaar zijn als iemand me hierbij met uitwerkingen en antwoorden kan helpen! Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: 4 vragen mbt variantie, betrouwbaarheid en correlatie

Opmerking moderator

Verplaatst naar vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: 4 vragen mbt variantie, betrouwbaarheid en correlatie

Dat zijn nogal wat vragen. Laten we gewoon bij 1 beginnen. Wanneer dat is opgelost zou je de andere vragen steeds onder een nieuw onderwerp kunnen plaatsen - als dat nog nodig is.
 
Wat heb je zelf al?
Wat is een gemiddelde, wat is een variantie? Welke formules heb jij daarvoor, en wat betekenen de variabelen daarin?
Wat is een transformatie? Wat gebeurt er dan met het gemiddelde in de nieuwe situatie ten opzichte van de oude situatie, en kun je verklaren waarom dat optreedt? Is het in cijfers of een formule te vangen?

Reageer