Chikwadraat voor één variable

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Chikwadraat voor

Hallo,
 
Voor mijn masterthesis heb ik mensen in tv programma's gecodeerd. Ik wil nu het percentage vrouwen in mijn steekproef vergelijken met het percentage vrouwen in de samenleving, maar ik weet niet hoe dat moet in spss.
 
Uit andere onderzoeken heb ik geconcludeerd dat een chi-kwadraat voor frequenties van één nominale variabelen de juiste methode zou kunnen zijn. Ik heb allerlei chikwadraat opties in spss uitgeprobeerd, maar ik kom er echt niet uit.
 
Wie kan mij helpen?
 
Alvast bedankt!
 
Maartje

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Chikwadraat voor

SPSS heeft letterlijk een eigen website waar ze dat allemaal haarfijn uitleggen... beetje zelf rondneuzen mag je wel verwachten van een masterstudent en als je er dan nog niet uitkomt kun je concrete vragen stellen.
 
Daarnaast is het misschien raadzaam om je eerst te verdiepen in wat voor data je hebt. Je kunt dan middels die informatie de correcte statistische methode kiezen. Alles lukraak uitproberen en resultaten uitkiezen die wel aardig eruit zien klinkt niet echt als het toepassen van een integere wetenschappelijke werkwijze. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer