kansberekening kaartspel boerenbridge

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

kansberekening kaartspel boerenbridge

L.S.,

Vorige week speelde wij met de familie een potje boerenbridge, wij spelen dat met de volgende gegevens:
4 spelers
32 speelkaarten (rangorde van de kaarten; A-H-V-B-10-9-8-7), met een troefkleur die uit het overgebleven pak gedraaid wordt. Je dient de kleur te bekennen die degene die uitkomt speelt. Mocht je deze niet hebben, mag je troeven.
Je dient te voorspellen hoeveel slagen je haalt. Je begint met allemaal één kaart, waarbij er van de overgebleven kaarten (28) ook nog een troefkaart gedraaid wordt.

Ik mocht de eerste ronde uitkomen en had een Aas. Ik voorspelde dat ik de slag niet zou halen. De zeven troeven die er nog in het spel zitten, kunnen mij de slag afnemen. Na afloop verbaasde iedereen zich dat ik nul zei. Op basis van kansberekening (althans dat denk ik) vind ik dit logisch.

Mijn uitwerking:

Naast mijn kaart (een Aas) en een gedraaide troefkaart, zitten er dus nog 30 kaarten in het pak. Ik ben daarbij uitgegaan van de complement van kans:

De kans dat één van de drie spelers dus GEEN troefkaart trekt en ik de slag toch zou pakken is;
23/30 x 22/29 x 21/28 = 43,62% . Dus is de kans dat één van de drie WEL een troefkaart trekt 56,38%


Klopt mijn gedachtegang?
Alvast dank voor eventuele reacties

Dibb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.946

Re: kansberekening kaartspel boerenbridge

Ik ken het spel niet en kan de regels niet helemaal volgen.

In deze ronde had ieder van de vier spelers 1 kaart. Van de 32 kaarten bleven er nog 28 liggen.
Wat troefkleur is, werd bepaald door een kaart te trekken uit de resterende 20 kaarten (6-5-4-3-2), meen ik te begrijpen.
En de aas die je had was niet van de troefkleur.

Maar wat bedoel je hier mee?
dibb13 schreef: zo 28 jul 2019, 12:30 Je begint met allemaal één kaart, waarbij er van de overgebleven kaarten (28) ook nog een troefkaart gedraaid wordt.
Er was toch al bepaald wat troef was?

Berichten: 7.068

Re: kansberekening kaartspel boerenbridge

dibb13 schreef: zo 28 jul 2019, 12:30 Klopt mijn gedachtegang?
Klopt.

Reageer