Statistische kansberekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 20

Statistische kansberekening

Wie kan mij helpen met een statistische berekening?

Ik heb de 40 beste voetballers aller tijden op een rij gezet (zonder keepers). Gebaseerd op (The 50 Greatest Footballers of All Time | 90min), Google.

Daarna ben ik na gegaan in welke tekens de planeet Mars stond wetende dat Mars in Kreeft de meest voorkomende positie is. Mars in Kreeft kwam bij 10 van de 40 voetballers voor.

De nummer 2 Mars in Weegschaal kwam in 5 van de 40 spelers voor.

Mars in Tweeling en Mars in Steenbok kwam bij 1 speler voor.

Van de nummers 1 t/m 12 hadden 6 van de 12 voetballers Mars in Kreeft.

Hoe groot is de statistische kans dat 6 van de 12 nummers 1 t/m 12 Mars in Kreeft hebben? Hoe groot is de statistische kans dat van de 40 voetballers er 10 Mars in Kreeft heeft?

Hoe groot is de statistische kans dat Mars in Kreeft 10 keer zo vaak voor komt als Mars in Tweeling of Mars in Steenbok?

Er zijn 12 tekens en Mars staat nagenoeg even lang in ieder teken gedurende een cyclus van 2,2 jaar.

Voetballers met Mars in Kreeft, getal heeft betrekking op de positie in de lijst

Maradona 1
Messi 3
Beckenbauer 4
Zidane 6
Platini 8
Muller 12
Maldini 13
Gullit 25
Matthaus 27

1 ben ik vergeten. Heb het Word document al weggedaan maar wist wel dat 10 van de 40 Mars in Kreeft hadden

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Statistische kansberekening

De kans dat het allemaal toeval is, is in ieder geval 100%.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Statistische kansberekening

De kans dat Mars in kreeft staat bij 10 of meer mensen uit een groep van 40 is ca 0,13 %.
Maar is kreeft hier speciaal? Of kwam die toevallig hier vaak voor?
De kans dat Mars in een zeker teken staat bij 10 of meer mensen uit een groep van 40 is dan al 12 maal zo groot, ca 1,6 %.
Maar is Mars hier speciaal? Of mag het ook Mercurius, Venus etc. zijn?

Als je vooraf zou zeggen: "Mars in kreeft, dàt is nou echt iets voor goede voetballers, laat ik eens kijken hoe vaak dat voorkomt", dan zou je kunnen zeggen dat het wel opvallend is (maar nog steeds toeval kan zijn!).

Als je gaat zoeken naar patronen dan vind je altijd wel wat. Dat is slechte statistiek bedrijven.

Ik geef je op een briefje, als je het nog eens onderzoekt maar dan voor rugbyspelers, handballers, hockeyers of vrouwenvoetballers, dan verdwijnt het effect als sneeuw voor de zon.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Statistische kansberekening

Ik weet geen bal van astrologie behalve dat het onwetenschappelijk is,
begrijp dan ook niet goed wat er moet worden uitgerekend.

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Xilvo

Dank voor de reactie.

Het gaat niet om Mars in Kreeft vooraf. Dat ervan uit wordt gegaan dat het een goede positie is voor voetbal. Men gaat na in welke tekens Mars staat bij de beste voetballers. En vervolgens ledit men af dat Mars in Kreeft het sterkst is vertegnwoordigd. Dus ik ga uit van de circa 1,6 %.

Het gaat om Mars omdat Mars wordt gelinkt aan sport. Maar men kan het bij alle sporten toe passen. Bovendien kan men het ook doen voor de Zon, de Maan etc.

Men vindt inderdaad patronen als men nagaat hoe vaak de Zon, de Maan, Mars etc. in de verschillende tekens voorkomen bij de verschillende sporten. AL komt het bij bepaalde gevallen duidelijker naar voren als bij andere situaties.

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Tempelier

Wetenschappelijk of niet. Wanneer is iets wetenschappelijk trouwens? En als wel dan klopt het automatisch?

Evengoed kan men uitrekenen wat de statistische kans is dat iets voorkomt.

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Xilvo

Ik heb het niet allemaal onderzocht. Maar wel ten dele. Maar het is waarschijnlijk dat het veel voorkomen van Mars in Kreeft met name is gerelateerd aan voetbal. Dus waarschijnlijk ook aan vrouwenvoetbal. Maar dat bij andere sporten Mars in een ander teken juist veel voorkomt waarschijnlijk.

Het meest heb ik de Zon in tekens onderzocht bij verschillende sporten. En het vaak voorkomen van de Zon in een specifiek teken verschilt per sport.

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Xilvo

Je bepaald niet op voorhand wat een goede positie in een teken is voor een bepaalde sport. Je kijkt naar het resultaat van de statistiek. Die is bepalend.

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Marko

De kans dat het allemaal toeval is is 100 %.

Dat klopt. Ook bij een kans van 1 op miljoen. Vanuit die redenatie kun je echter alles aan toeval toe schrijven.

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Xilvo

Wat is de kans dat van de top 12 er 6 Mars in Kreeft hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Statistische kansberekening

Janga schreef: ma 06 jan 2020, 12:17 Xilvo

Je bepaald niet op voorhand wat een goede positie in een teken is voor een bepaalde sport. Je kijkt naar het resultaat van de statistiek. Die is bepalend.
Nee. Je stelt vooraf een hypothese en die ga je testen.

Een patroon ontdekken en daar achteraf de (on)waarschijnlijkheid van bepalen is geen goede wetenschap.
Dan moet je op z'n minst nagaan of dat patroon bij een onafhankelijke groep óók voorkomt.

Je zult zien dat er dan weinig van overblijft.

Als ik tien keer kruis of munt gooi en ik krijg kmkkmmkmmk, dan blijkt de kans precies hierop minder dan 0,1 % te zijn.
Dat bewijst natuurlijk niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Statistische kansberekening

Janga schreef: ma 06 jan 2020, 12:11 Tempelier

Wetenschappelijk of niet. Wanneer is iets wetenschappelijk trouwens? En als wel dan klopt het automatisch?

Evengoed kan men uitrekenen wat de statistische kans is dat iets voorkomt.
Dan moet ik wel weten wat er precies moet worden uitgerekend.

Ik heb een poging gewaagd maar kwam veel lager uit dan Xilvo.
De rede weet ik niet zolang ik niet goed snap wat er uitgerekend moet worden.

Het is wel naar alle waarschijnlijkheid binomiaal verdeeld.

Astologie blijkt echter nog nooit iets van haar beweringen te hebben waargemaakt ook is het uitgangspunt onwetenschappelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Statistische kansberekening

Janga schreef: ma 06 jan 2020, 12:21 Xilvo

Wat is de kans dat van de top 12 er 6 Mars in Kreeft hebben?
Waarom precies de top 12? Waarom niet de top 3, 10, of 20?

Berichten: 20

Re: Statistische kansberekening

Xilvo

Ik wist niet dat dat zo is. Maar er is tock ook statistiek die bv. nagaat per land hoeveel mensen procentueel kanker krijgen? Of hoeveel mensen procentueel bij een voetbalvereniging lid zijn? Of hoeveel goals worden gescoord gemiddeld per wedstrijd in een bepaald Eredivisie seizoen?

Gaat statistiek dan altijd uit van een hypothese? Of is dat dan geen statistiek? Maar wat is dat dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Statistische kansberekening

Janga schreef: ma 06 jan 2020, 12:47 Xilvo

Ik wist niet dat dat zo is. Maar er is tock ook statistiek die bv. nagaat per land hoeveel mensen procentueel kanker krijgen? Of hoeveel mensen procentueel bij een voetbalvereniging lid zijn? Of hoeveel goals worden gescoord gemiddeld per wedstrijd in een bepaald Eredivisie seizoen?

Gaat statistiek dan altijd uit van een hypothese? Of is dat dan geen statistiek? Maar wat is dat dan?
Dat is beschrijvende statistiek. Daarmee wordt geen kans uitgerekend maar bepaald uit waarnemingen.
Dat is een heel andere tak van sport.

Reageer