de verwachtingswaarde van BJ

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

de verwachtingswaarde van BJ

Op een forum heb ik een discussie met een wiskundige over de verwachtingswaarde van BJ. Ik maak een verschil in de gemiddelde winstverwachting en de verwachtingswaarde van een kansspel. Op internet kun je verschillende waarden vinden voor het huisvoordeel. Aangenomen wordt dat dit HV afhankelijk is van de strategie. Bij de Basic Strategy maakt men gebruik van een tabel met aanbevelingen om beslissingen te nemen voor de verschilde combinaties van de gedeelde kaarten. De claim is dan dat het HV ongeveer 0,6% bedraagt. Dit trek ik zeer in twijfel. Mijn opponent zegt, berekend te hebben dat de verwachtingswaarde 0.64% is.
Ik heb nu in Excel een BJ programma geschreven. Met dit programma kan ik verschillende strategieën simuleren en de gemiddelde winst voor de deler berekenen. De winst komt in alle gevallen veel groter uit dan op internet wordt voorspeld.
Voor de basic strategie kan mijn programma voor alle combinaties de gemiddelde winst berekenen. Geen enkele combinatie komt in de buurt van 0,6%.

Naar mijn mening kun je geen verwachtingswaarde berekenen. De uitkomst van een spel wordt bepaald door tenminste 4 random gebeurtenissen en door een aantal menselijke beslissingen.
BLACK JACK  13 TABEL.PNG

Reageer