Excel Enquête

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Excel Enquête

Beste forumleden,

Voor maatschappijwetenschappen ben ik bezig met een onderzoek, hierin heb ik mensen de antwoord mogelijkheden gegeven op een vijf puntschaal van "nooit/heel soms" tot "(bijna) altijd". Vaak met hier nog een tekst voor die bijvoorbeeld "dit gebeurt" of "dit kan" is. Nu wil ik deze antwoorden omzetten in een puntenaantal, met nooit/heel soms" als 0, tot "(bijna) altijd" is 4, en natuurlijk alle mogelijkheden hiertussen. Het liefst zou ik hebben dat dit automatisch gebeurt per vraag en ik vroeg me af of hier een formule voor mogelijk was. Dit zodat ik per vraag een gemiddelde antwoord als cijfer kan geven. Andere manieren om dit gemiddelde automatisch te berekenen zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet, Anteros

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Excel Enquête

Dat zal best kunnen, maar dan is het handig om een relevant stukje van dat excel blad te zien.
Overigens, voer je de data met de hand in excel in? Zo ja, waarom typ je dan niet zelf 0-4 ipv nooit-altijd ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Excel Enquête

Zie bijlage voor wat ik bouwde op een manier zoals je ook zoekt, met tekstkeuzeantwoorden omgezet in cijferwaarden.
in de versie voor de leerling ziet de leerling de rekenkolommen (C-J) niet.
in die kolommen ken ik per antwoord een aantal punten toe, daar kan ik op die punten ook andere bewerkingen dan nu loslaten uiteraard.

wel een verschil dat die berekeningen per respondent zijn, en jij moet zo te zien de antwoorden van vele respondenten middelen, en daarvoor alle antwoordbladen laten doorwerken. Daarvoor zul je dan een macro moeten schrijven denk ik, dat heb ik voor het laatst 20 jaar geleden gedaan in Lotus123 :| dus daarvoor mijnerzijds geen hulp.
Bijlagen
LOB - keuzehelper 2017-2018 v2.xlsx
(101.87 KiB) 125 keer gedownload

Reageer