Manipulatiecheck met gokkanscorrectie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Manipulatiecheck met gokkanscorrectie

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over kansberekening voor een manipulatiecheck in mijn masterscriptie. Ik heb een experiment via Qualtrics gedaan waarbij mensen een tekst over een superfood (Moringa) moesten lezen. De manipulatie bestond uit een leesinstructie, waarbij de experimentele groep een instructie kreeg om te letten op eigenschappen van het product Moringa. Als manipulatiecheck heb ik respondenten daarna deze vraag gesteld:

In de tekst die je zojuist hebt gelezen worden verschillende eigenschappen van Moringa genoemd. Hieronder volgt een lijst met mogelijke eigenschappen. Vink de eigenschappen van Moringa aan die volgens jou in de tekst worden genoemd. Let op: er zijn meerdere eigenschappen genoemd in de tekst.

Moringa...
- is cafeïnevrij.
- heeft een bittere smaak.
- bevat vitamine C.
- wordt gebruikt als fijn poeder.
- bevat ijzer.
- bevat eiwitten.
- helpt om gewicht te verliezen.
- heeft een zure smaak.

Er zijn 4 eigenschappen goed en 4 fout en mensen moesten minimaal 2 eigenschappen aanvinken om op 'verder' te kunnen klikken. Voor de analyses twijfel ik hoe ik de totaalscore voor deze vraag moet berekenen. Ik dacht eerst om gewoon een totaal van goede-foute antwoorden te maken, maar toen bedacht ik dat ik misschien moet controleren voor de gokkans (want mensen kunnen ook 2 willekeurige dingen aanvinken). Met welke berekening kan ik daar het beste voor controleren?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Maartje

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Manipulatiecheck met gokkanscorrectie

Helaas kan ik je geen vanuit de statistiek onderbouwd antwoord op geven. Maar ik denk dat je het (in dit geval) eenvoudig kunt ondervangen door als "score" het aantal goede antwoorden minus het aantal foute antwoorden te pakken.

Reageer