Betrouwbaarheid vragenlijst

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Betrouwbaarheid vragenlijst

Hoi allemaal!

Bij één van de vragenlijsten die ik gebruikt voor mijn scriptie was de betrouwbaarheid twijfelachtig. De chronbach's alpha was 0,6. Ik ben nu bezig met het schrijven van de discussie en ik probeer te achterhalen wat het nou precies betekent als je betrouwbaarheid twijfelachtig is. Ik had zelf opgeschreven dat het kan betekenen dat niet alle vragen in de vragenlijst hetzelfde hebben gemeten. Mijn begeleider had daarbij als opmerking gezet dat ik dit eigenlijk niet zo kon verwoorden omdat het dan klinkt als dimensionaliteit.

Weet iemand hoe je het beste kan verwoorden wat het betekent als de betrouwbaarheid twijfelachtig is?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Re: Betrouwbaarheid vragenlijst

Betreft het een gevalideerde vragen lijst die je hebt afgenomen? Dan is waarschijnlijk ooit uitgezocht dat die vragen in principe hetzelfde meten en moet je misschien een andere reden verzinnen voor de inconsistentie van de antwoorden van jouw respondenten.

Als je de vragen zelf hebt verzonnen kan je het mogelijk wel steken op dimensionaliteit. Dimensionaliteit leidt tot een lage Cronbach's Alpha.

Voor de vraag te beantwoorden denk ik dat je inhoudelijk naar de verschillende items moet kijken. Je kan misschien ook nog een Principal Component Analyse doen?

Reageer