Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

Een student met een goed geheugen herinnerde zich volgende vraag van het examen statistiek industrieel ingenieur van januari.

Het regent in België gemiddeld 15.8 dagen per maand, met een variantie van 30. Over de twaalf maanden van 2021 regende het in de Hoge Venen gemiddeld 17.5 dagen, met een variantie van 19.42. Op welk significantieniveau kan u besluiten dat het in de Hoge Venen vaker regent dan in de rest van België?

Het is een cursus waarin de klassieke z- en t-toetsen zijn gezien. Niet-parametrische toetsen zijn niet gezien.

Sowieso lijkt het mij een slechte vraag van de docent omdat de verdeling van het aantal dagen regen per maand niet normaal is. Dat buiten beschouwing gelaten, vind ik het niet zo gemakkelijk om op een optimale manier van alle mogelijke info gebruikt te maken. Ik weet niet goed hoe ik beide varianties moet verrekenen. Is die 19.42 eigenlijk wel relevant?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

Kun je niet gewoon zeggen dat het verschil 1,7 is met een variantie van 49,42 en dus een standaardafwijking van 7,03?
Dan wordt z=0,242.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

Je kan die varianties niet zomaar optellen. Die ene variantie voor heel België is berekend op basis van heeel veel metingen, ga ik van uit. Dat is een absoluut gegeven. Die voor de Hoge Venen op basis van 12 metingen van de laatste 12 maanden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

Je hebt gelijk, daar las ik overheen. Dan zal je een t-toets moeten gebruiken. Dat is al lang geleden voor mij.

Nog afgezien van jouw bezwaren, weertypes willen nogal eens persistent zijn, zoals de huidige droge periode weer eens laat zien. Dan is het niet verstandig gegevens uit één enkel jaar te gebruiken

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

(Onder de aanname dat het elk jaar evenveel regent):
Als je het eerst naar dagen per jaar omrekent, lijkt me dat de variantie van de hoge venen wegvalt. Daarna lijkt het me een simpel sommetje om te checken hoe groot de kans is dat het binnen de verdeling valt. En dan 1-x voor de kans dat het buiten de verdeling valt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

CoenCo schreef: wo 17 aug 2022, 18:44 (Onder de aanname dat het elk jaar evenveel regent):
Maar die aanname lijkt me niet geoorloofd ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Gemiddelde hoeveelheid regen in twee gebieden vergelijken

Ik heb nog wat nagedacht.

Zoals de vraag gesteld is lijkt die variantie van 30 dagen met betrekking tot het aantal regendagen per maand niet relevant, geen meerwaarde en niet nuttig voor het oplossen van de vraag. Je weet immers op basis van heel veel metingen exact het gemiddeld aantal regendagen per maand in heel België.

De variantie van het aantal regendagen in de Hoge Venen heb je wel nodig. Deze ken je niet exact, je moet haar schatten op basis van een steekproef van 12 maandmetingen in de Hoge Venen.

Ik kom dan uit op een one-sample t-toets met 12 steekproeven voor de Hoge Venen.

Dit alles dan nog onder de foutieve veronderstelling dat de verdeling van het aantal regendagen per maand seizoensonafhankelijk is. Ik denk dat bovenstaande allemaal nooit de bedoeling geweest, gaat zijn van de docent en dat er iets is misgelopen met de vraagstelling op het examen.

Reageer