Ammoniak uit ureum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 83

Ammoniak uit ureum

Beste allemaal.
Kan iemand mij zeggen met welke stof ik ureum ( 46% N ) zou moeten laten reageren om ammoniak vrij te maken ?
De tijd dat ik met dit soort onderwerpen bezig was, was toen de dinosaurussen nog rondliepen, dus het is allemaal ver weggezakt.
Het gaat om bestrijding van bacterie-cysten in pluimveestallen die doodgaan van ammoniak.
We dachten om ongebluste kalk met ureum te strooien en dat nat te maken. Zou dat werken, of kunnen we op een andere manier ter plekke ammoniak maken ?
Alvast hartstikke bedankt.
 
Pieter.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ammoniak uit ureum

kun je niet net zo makkelijk gewoon ammonia kopen en uitgieten?
 
NB: pas op met ammoniak, vooral in gesloten ruimtes.
g_01.gif
g_01.gif (2.11 KiB) 692 keer bekeken
 Niet alleen cysten gaan ervan dood. 
Zet er een groen kleurcodefilter op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ammoniak uit ureum

Zet die kippen ook even een gasmasker op anders. Met een beetje pech, of geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt, ruim je wel meer op dan alleen de cysten.

Berichten: 83

Re: Ammoniak uit ureum

De kippen gaan niet dood, want de stal is leeg. Het gaat om de volgende zending die er in komt, zodat deze niet besmet worden.
Gewoon met ammoniak sproeien, willen we niet, omdat het te gevaarlijk is.
 
Kan iemand mij zeggen hoe ik ammoniak vrij kan maken uit ureum ? Met welke stof laten reageren ?
 
Alvast dank,
Pieter.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ammoniak uit ureum

Pure ammoniak is inderdaad levensgevaarlijk, maar opgelost valt dat reuze mee, wordt zelfs voor huishoudelijk gebruik verkocht. (huishoudammonia).
Zodra je ureum gaat mengen met bijvoorbeeld kalksalpeter (basische stoffen in het algemeen) begint er al onmiddellijk ammoniak vrij te komen, dus sta je toch weer in de ammioniaklucht, en ditmaal veel op veel oncontroleerbaardere wijze. 
Stel dat je ureumkorrels en kalksalpeterkorrels strooit en daarna bevochtigt (voorzover je überhaupt droge vloeren hebt), probeer maar eens met een paar schepjes (en wat vocht) in een emmertje. Ook dan staat degene die de vloer met korrels natsproeit in de ammoniaklucht. En hoe zorg je er dan voor dat alles weggereageerd is als je na behandeling de stal weer wil betreden? 
 
Sproei met fatsoenlijke adembescherming die vloer met ammoniakoplossing, veiligste weg. Na behandeling goed ventileren en klaar. En je weet ook precies wat je doseert. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 83

Re: Ammoniak uit ureum

Dank Jan voor deze reactie. Daar kunnen we iets mee.
Zodra ik thuis ben ( nu in buitenland voor werk ) ga ik er mee aan de slag.
Ik was alleen nog benieuwd naar een reactievergelijking.
We hebben een reinigingsmiddel met natriummetasilicaat als base.
Is het mogelijk dat je me de reactievergelijking geeft van natriummetasilicaat met ureum ?
Dan kan ik uitrekenen hoeveel van elke stof, zodat inderdaad alles wegreageert.
 
Hartstikke bedankt hoor !
Pieter.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ammoniak uit ureum

Bereiken dat alles wegreageert kun je alleen als je stoffen innig mengt.
Innig mengen gaat niet lukken op een stalvloer.
Met volharden in deze poging dit zó te doen breng je jezelf en anderen in gevaar omdat controle over dat proces onmogelijk is.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer