elektrolyse chloor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

elektrolyse chloor

Zou iemand mij kunnen uitleggen welke reacties er opgaan bij de elektrolyse van NaCl?
Want als ik de celpotentiaal bereken van de oxidatie van Cl- en de reductie van H2O geeft dit=  -0.83-(-1.36)= 0.53 --> Dit is een positieve celpotentiaal, dus dat duidt op een spontane reactie. Dan heb je een galvanische cel ipv elektrolyse?
 
Waarom gaat niet de elektrolyse van water op, dit lijkt me eerder op te gaan die van NaCl in water?

Berichten: 16

Re: elektrolyse chloor

je hebt ergens een fout gemaakt met het uiterkenen, wat je in feite moet doen om het potentiaal van de cel uit te rekenen is het volgende
 
Ecell = Ered(reductie) - Ered(oxidatie)
Waarbij Ecell het celpotentiaal is en Ered het reductiepotentiaal voorstelt
 
voor het geval dat je chloor anionen oxideert en water reduceert (althans het waterstof, niet het zuurstof): Ecell = -0,83 - +1,36 = -2,19 V en dus reageert zout niet spontaan met water.
Andere mogelijk reactie is dat je natrium reduceert van kation naar elementaire vorm. Dit heeft een standaardpotentiaal van -2,71 V
Dan zou het totale potentiaal dus zijn: Ecell = -2,71 - +1,36 = -4,07 V
 
Maar dan nog, als je natrium zou reduceren zou je netto dezelfde eindproducten overhouden (want elementair natrium reageert basisch met water)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: elektrolyse chloor

En dat is dus een voornaam verschil tussen het electrolyseren van gesmolten zout en van opgelost zout in water.

Berichten: 278

Re: elektrolyse chloor

Bedankt!!
 
Voor de elektrolyse van chloor kan je membraan processen gebruiken of (vroeger) het kwik proces. Bij membraan processen is de kathode gemaakt van Pt, terwijl bij het kwik proces deze gemaakt is van kwik. Bij membraan processen wordt H2O gereduceerd tot H2 aan de kathode, terwijl in het kwik proces Na+ gereduceerd wordt tot Na.
De reden hiervoor heeft te maken dat er Hg ipv Pt gebruikt wordt als cathode. Ik had gevonden dat er bij Hg limiterende reactiestappen zijn waardoor H2 niet gevormd wordt. Maar ik vind hier geen uitleg voor, en ik vind ook niet waarom bij Pt dan wel H2 gevormd wordt. Weten jullie dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: elektrolyse chloor

Na kan het niet gevormd worden aan een Pt electrode. Het zou immers meteen weer reageren met water.
 
Na vormt met Hg een amalgaam waardoor het wel kan ontstaan en "oplossen" in Hg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_amalgam

Reageer