Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Hoi, Ik heb een 3 procentige citroenzuuroplossing staan die nog niet open is geweest, Ik zie daar een vreemde substantie in. het lijken net kwallen :-)
ik heb geen idee wat het kan zijn. als ik het uit het water haal is het een een beetje vezelachtig...
Bijlagen
20150513_143334.jpg
20150513_143334.jpg (61.75 KiB) 783 keer bekeken

Berichten: 59

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Schimmel? Dit zou niet mogen in een potje dat nog nooit open is geweest, maar als ik een schimmel was geweest had ik graag in zo'n potje gezeten.
Ik weet niet wat je er mee zou willen doen, maar voor veel simpele toepassingen kan je het filtreren, en met een beetje nipagine toegevoegd in de koelkast bewaren.
Wat voor type glas is het? Van natriumhydroxideoplossingen weet ik dat er een hierop lijkend neerslag kan vormen met metaalsporen die in het glaswerk zitten als je het lang bewaart (dit was de conclusie die wij trokken toen we de vlokken steeds opnieuw zagen verschijnen). Ik zou me kunnen indenken dat er ook iets dergelijks kan gebeuren met een citroenzuuroplossing.

Berichten: 19

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

het zit normaal in een plastic 25 liter can. Ik vond het eerst in een open verpakking. Daarna een nieuwe opengemaakt of het daar ook is en die zat ook helemaal vol. We gebruiken het om een productiestap met NaOH te neutraliseren. Dus filtreren is zeker wel een oplossing, maar de oorzaak achterhalen is altijd beter natuurlijk :-)

Berichten: 12.262

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Het ziet er in ieder geval wel uit als schimmel, misschien iets misgegaan bij de productie of transport van die vaten?

Ik zou het eens onder een microscoop leggen, dan zie je meteen of het iets biologisch is.
Victory through technology

Berichten: 19

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Daar ligt op dit moment het probleem :-) ik ben een chemicus in een productieomgeving met weinig mogelijkheden, een microscoop zit er helaas niet in :(

ik heb gelezen dat citroenzuur vooral gemaakt wordt door schimmels. de aspergillus niger. maar lijkt me niet dat dit m kan zijn? die is donker van kleur en ik mag toch hopen dat de producent geen schimmels in de chemicalien laat zitten.

Berichten: 12.262

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Je zou het niet verwachten, maar bij ieder productieproces kan wel eens wat verkeerd gaan.

Een andere optie is dat die vlokken komen door chelatie van metaalionen, maar daarvan kun je je evengoed afvragen hoe ze in die hoeveelheden in het eindproduct belanden.
Victory through technology

Berichten: 59

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, dicht het af.
Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, doe er een scheut alcohol in, dicht het af.
Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, doe er een heel klein beetje van zo'n vlok in, dicht het af.
Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, doe er een heel klein beetje van zo'n vlok, en een scheut alcohol in, dicht het af.
Elke dag even kijken. Als je in bekerglas 3 extra vlokken krijgt, en in bekerglas 2 niet, gaat het waarschijnlijk om een schimmel. Bekerglas 1 dient ter controle, en om te kijken of filtreren helpt voor het schoonhouden. Bekerglas 4 is ter controle, en om te kijken of alcohol conserverend werkt (-> hele zwakke, maar simpele controle voor schimmels)
 
Als alcohol werkt om alles schoon te houden, kan het lonen om nipagine aan te schaffen (in oplossing een onschadelijke stof, maar wel sterk schimmeldodend). Nipagine is niet duur, en werkt vrij goed is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Je zegt jerrycans. Kan het geen gezwollen plasticrotzooi zijn?

Berichten: 19

Re: Zwevende deeltjes in citroenzuurverdunning

Fuzzwood schreef: Je zegt jerrycans. Kan het geen gezwollen plasticrotzooi zijn?
nee dat lijkt het me zeker niet
ThijssjihT schreef: Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, dicht het af.
Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, doe er een scheut alcohol in, dicht het af.
Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, doe er een heel klein beetje van zo'n vlok in, dicht het af.
Neem een beetje schoon citroenzuur in een bekerglas, doe er een heel klein beetje van zo'n vlok, en een scheut alcohol in, dicht het af.
Elke dag even kijken. Als je in bekerglas 3 extra vlokken krijgt, en in bekerglas 2 niet, gaat het waarschijnlijk om een schimmel. Bekerglas 1 dient ter controle, en om te kijken of filtreren helpt voor het schoonhouden. Bekerglas 4 is ter controle, en om te kijken of alcohol conserverend werkt (-> hele zwakke, maar simpele controle voor schimmels)
 
Als alcohol werkt om alles schoon te houden, kan het lonen om nipagine aan te schaffen (in oplossing een onschadelijke stof, maar wel sterk schimmeldodend). Nipagine is niet duur, en werkt vrij goed is mijn ervaring.
 
dat ga ik zeker eens proberen! top idee!

Reageer