Een Elektrolyse apparaat.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 9

Een Elektrolyse apparaat.

hallo,

Een vraagje.

Is er iemand die mij een werktekening kan bezorgen om een apparaat te bouwen waarmee ik elektrolyse kan bewerkstelligen?

Of als het kan adres waar ik er een kan kopen.

De bedoeling is een zo hoog mogelijk voltage te krijgen bij ongeveer 5 mAmp.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Welk voltage wil je gaan gebruiken? Je zou misschien gewoon een simpele opstelling kunnen maken met diodes dat je gelijkspanning krijgt en daarvoor een transformator zetten en ergens een grote weerstand, ik weet niet precies waarvoor je het wil gaan gebruiken etc.

Berichten: 9

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Ik moet twee polen krijgen waar ik een elektrode aan kan hangen.

Liefst 5000 v bij 5 mAmp..

Wij willen CoLoidaal goud maken.

Maar van electronika heb ik niet zoveel verstand

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Moet die 5000 V niet 5000 mV zijn? Oftewel 5 V.
In dat geval is een oude (telefoon)adapter een goede oplossing.
dat wel natuurlijk

Berichten: 59

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Afbeelding
Voor R een weerstand van 250 ohm, bij voorkeur geen standaard 0,25W weerstand, maar minstens 1W. De LM317 heeft een goede heatsink nodig. De schakeling levert dan 5mA. Als de weerstand omhoog gaat, zal de LM317 een steeds hoger voltage geven om de stroomsterkte gelijk te houden.

Berichten: 9

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Nou dat bedoel ik nou. Ik begrijp het niet, maar hier kom ik wel ergens mee. En ja het voltage moet hoog zijn anders. Krijg de moleculen niet over naar de andere elektrode.

Berichten: 59

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Waarom heb je 5mA nodig? Als je bereid bent met een andere stroomsterkte te werken, kan je een kant-en-klare led-driver of ledvoeding kopen. Deze geven ook een vaste stroomsterkte op een variabele spanning, en werken vaak op een vergelijkbare manier.
 
In plaats van de LM317 kan je ook deze gebruiken. Die is iets betrouwbaarder, omdat een LM317 op een iets hoger voltage er al mee ophoud:
https://www.conrad.nl/nl/tl-783-ckc-125-125v-to220ab-175012.html
 
- Neem 2 van deze batterijen: http://image.allekabels.nl/image/1217837-0/blok-batterij-iec-code-6lr61-of-mn1604.jpg
- Verbind de + van batterij 1 met de - van batterij 2 (Nu heb je praktisch 1 18V batterij)
- Verbind de + van batterij 2 met pootje 3 van de TL783
- Verbind de + van batterij 2 met de + van dit ding: http://de-onlineshop.nl/image/cache/data/elco2-500x500.jpg
- Verbind de - van dat ding met de - van batterij 1
- Verbind pootje 1 van de TL783 met dit ding: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/32308947343/5x-10-Watt-250R-Wire-Wound-Cement-font-b-Resistor-b-font-font-b-250-b.jpg, en pootje 2 van de TL783 met de andere kant van dat ding
- Hang aan pootje 2 en de - van batterij 1 je elektroden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Wat wil je met het colloidaal goud gaan doen? Als je niet weet waar je aan begint kun je dit volgens mij beter niet doen.

Berichten: 9

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Ik heb dit reeds eerder gedaan, maar heb het apparaat niet meer. In feite doe je hetzelfde als met galvaniseren.

Het gebruik is eeuwen oud.
Maar wat ik ermee ga doen is niet relevant aan de vraag

Berichten: 199

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Ik kan me uit een grijs verleden (mijn afstuderen aan de TUE) herinneren dat ik ooit colloidaal platina heb gemaakt door middel van een elektrische vlamboog tussen twee platina-electroden onder (gedestilleerd) water. Wellicht dat dit ook met goud lukt. Het verklaart in ieder geval de gevraagde hoge spanning. Het is dus eigenlijk geen elektrolyse, maar een verstuiving onder water.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 9

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Jaaa, dank je wel dat is wat ik zocht!

Enig idee hoe ik aan zo'n apparaat kan komen?

Berichten: 1.816

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Noemen ze dat niet "goudwater?"
Op E-Bay staan genoeg van dat soort hoogspanningsgeneratoren, zelfs tot 10 kV. En anders een Neon (v/d lichtreclame) HS-generator. Staan soms op Marktplaats. Maar heb niet gekeken of het wissel- of gelijkspanning is. 
 
Overigens wel je voorzorgen nemen svp. bij het gebruik ervan. 
LiA

Berichten: 199

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Kijk, daarvoor is het nou weer net iets te lang geleden voor me... Ik weet niet meer wat ik toen gebruikt heb. Waarschijnlijk een 'gewone' regelbare voeding (0-50 V?), maar wel een die wat ampères kan leveren.
 
Franklin Fisscher schreef: Jaaa, dank je wel dat is wat ik zocht!

Enig idee hoe ik aan zo'n apparaat kan komen?
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 9

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Dank je ik ga kijken.
Dank je ik ga kijken.

Wat is er zo gevaarlijk aan?

Ik ben niet ervaren in deze materie

Berichten: 1.816

Re: Een Elektrolyse apparaat.

Lees dit maar eens, een oud item dat je vinden kunt in dit forum, of via goudwater op internet.
Maar een spanning van 30 kV, oeps en handjes uit de buurt. Je kunt het ook gewoon kopen bij bol.com enz. Lijkt me beter dan zo'n HV installatie zelf te gaan maken. 
 
Je zegt wel niet waarvoor je het wilt gaan gebruiken, maar als dat iets medisch is, dan zou ik me toch eerst goed inlezen. Dat zilverwater, dat overigens veel makkelijker te maken is, heeft ook zo z'n nadelen. (en maar beperkt! voordelen) Link spul allebei, bij inname.
 
Zie:
 
Colloidaal goud
Begonnen door: tbpot, 31 jan 2005 09:43
 
LiA

Reageer