Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Hallo  
 
Ik heb een vraagje aan ervaren mensen,
 
Hoe krijg ik Al het zilver uit cyanide oplossing,
Het gaat om cyanide en zilver Schoon van andere metalen,
 
Heb met elektrolyse 20 gram zilver per liter kunnen halen,
Alleen Er zit 200 gram zilver in per liter,
 
Anode en kathode zijn allebei van rvs,
Spanning is 12 volt en 400 milli ampère 
 
Heb ik zinkpoeder nodig? en kan dit ook zinkplaat zijn,
 
Wie Heeft een idee wat ik verkeer doe?
 
Alvast bedankt voor de tijd en moeite 
 
M.v.g 

Berichten: 31

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Hallo,
 
Ik kom dit bericht net even laat in de avond tegen, dus ik heb er niet heel goed naar gekeken (naar het anion ect..).
 
Maar je zou dat zinkplaatje gewoon kunnen gebruiken als je positieve elektrode. 
Het zilver ion in oplossing (met een positieve lading) zal naar de negatieve elektrode trekken en daar een elektron opnemen om vast zilver te worden. Omdat het om een redox reactie gaat moet er ook ergens een elektron worden afgestaan. 
Dat gebeurt dan aan je positieve elektrode, waar vast zink in oplossing zal gaan en elektronen afstaat. RVS doet daar misschien moeilijker aan mee dan zink. 

Berichten: 40

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Oke,
 
Zal ik proberen zodra ik ergens puur zink kan vinden,
 
 
 
Bedankt voor de informatie,.

Berichten: 31

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

je kan ook gewoon andere metalen gebruiken voor de reactie denk ik,
bij voorkeur metalen die onedeler zijn dan zilver; wat niet zo moeilijk zal zijn. 
aluminium, koper, ijzer, tin of lood en dergelijk zouden volgens mij ook prima moeten werken. 
ik kan me voorstellen dat in principe alle metalen wel, behalve platina of goud, zouden werken als je minimaal rond de 3 V bronspanning gebruikt. 

Je hoeft in principe maar ergens mee te reduceren, dat zou zelfs nog zonder elektriciteit kunnen.
 
Ik moet wel zeggen dat ik vrij weinig van elektrochemie af weet. 

Berichten: 65

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Heb je bij de electrolyse een neerslag gekregen? Indien dit het geval is, moet je cyanide toevoegen om het neergeslagen zilvercyanide weer op te lossen tot zilvercyanidecomplex. Zorg wel dat je in alkalisch (pH >10) blijft werken, anders ontstaat blauwzuurgas. Electrolyse zou moeten werken tot een zilverconcentratie <10 mg/L. RVS kathode en anode is mogelijk. Niet te hard roeren, anders lost het zilver aan de kathode weer op... En geduld hebben, want 1 ampere levert je per uur ca 4 gram zilver.

Berichten: 40

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Zilver dat ik via elektrolyse krijg, Is gewoon net als aluminium folie, die ik van de rvs af kan halen, na 5 uur pas, is het dik genoeg en kan ik eraf halen, Als folie,
 
Ik krijg dus geen neergeslagen poeder, of kristal,
 
Aan cyanide kan ik niet komen,Dus zal ik een ander methode moeten vinden,
En Hoe krijg ik dan ph waarde juist, 
 
Bedankt

Berichten: 65

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Zo te lezen ben je al goed bezig geweest. 
 
 
De pH kun je verhogen door toevoeging van opgeloste soda, maar check eerst met pH-papier of het nodig is. Zolang er geen neerslag is ontstaan, is toevoeging van extra cyanide niet nodig. Ik zou wel een andere spanningsbron gebruiken; bijvoorbeeld 5 volt en 2 ampere gaat sneller dan wat je nu gebruikt. Let dan wel op dat je electrodemateriaal groot genoeg is, anders breekt de cyanide te snel af tot cyanaat. Zink zou ik niet gebruiken, tenzij het héél fijn stof is, en dan alleen voor de laatste gram zilver in oplossing. Maar die kun je misschien beter als verlies beschouwen. Zink heeft de neiging om ingesloten te worden in het neergeslagen zilver, waardoor je nog een extra reinigingsstap nodig hebt. Veel werk voor een klein beetje opbrengst.
 
Succes!

Berichten: 40

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Oke
 
Dat wordt dus even testen,
 
Bedankt i.i.g voor alle reacties,
 
:)

Berichten: 40

Re: Agcn zilver cyanide, Electrolyse

Hoi
 
Ik heb inderdaad zwart neerslag, Hele bodem is zwart,
Kan ik ook iets anders toevoegen i.p.v cyanide?
En is PH waarde van belang Dat er niks meer uit wilt komen?
 
M.v.g

Reageer