Koper nitraat Spoel klaar maken,

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Het is eindelijk gelukt, 
 
Heb zilver soda gebruikt van de kruitvat, 
2 dagen laten wachten was al meer dan genoeg,
 
Heb nu Kleurloos water,Dus verwacht ook dat ik dit probleemloos weg kan spoelen,
 
Bedankt,
 
M.v.g H.Y

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Mooi resultaat!
 
Is het met NaOH behandelde water nog verder uitgezakt, of is het toch koper in oplossing dat het de kleur geeft?
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Heb Kleurloos Wat
 
Benm schreef: Mooi resultaat!
 
Is het met NaOH behandelde water nog verder uitgezakt, of is het toch koper in oplossing dat het de kleur geeft?
 
 
Nee Heb Kleurloos water,
Kan ook geen Kleur waarnemen,
 
Heb groene neerslag, Is helemaal ingezakt,
Zal vandaag wel een foto plaatsen,
 
Foto zegt meer als 1000 woorden,Dus Kenners weten waarschijnlijk meer,
Dan dat ik er over kan zeggen!

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Dit is het resultaat,
 
Lijkt groen,
Zijn aan het plastic gehecht deeltjes
Bijlagen
20160724_1408131.jpg
20160724_1408131.jpg (98.86 KiB) 2414 keer bekeken
20160724_1408021.jpg
20160724_1408021.jpg (114.12 KiB) 2414 keer bekeken
20160724_1406561.jpg
20160724_1406561.jpg (64.59 KiB) 2414 keer bekeken
20160724_1405401.jpg
20160724_1405401.jpg (76.2 KiB) 2414 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Werkt prima zo te zien, al zou ik er geen koffie van gaan zetten ;)
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

nee idd,  :)
Benm schreef: Mooi resultaat!
 
Is het met NaOH behandelde water nog verder uitgezakt, of is het toch koper in oplossing dat het de kleur geeft?
 
 
een paar scans, 
Dit is zo ongeveer wat er in zit,  
 
Bijlagen
20160724_1536011.jpg
20160724_1536011.jpg (67.02 KiB) 2414 keer bekeken
20160724_1535451.jpg
20160724_1535451.jpg (66.03 KiB) 2414 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Ongeveer een half procent aan zware metalen dus nog over na die behandeling. Even via de gemeente/waterschap controleren (als je dat niet al weet) hoe hoog het gehalte mag zijn en je bent er. Klasse methode trouwens om via liters verontreinigd water naar enkele tientallen grammen zouten te gaan.

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Dit is geen fx scan van het uiteindelijk resultaat,
Die is vele malen lager,
 
Dit is een paar voorbeelden van het zilver dat ik regelmatig verwerk,
 
Dit is het begin waarde,
 
Los het zilver in 53% salpeter op, Goud platina rhodium lossen niet op, en al het ander viezigheid Die filter ik dan met korf filter ronde koffie filters
Daarna Pas Haal ik het zilver Eruit,
zilver sla ik dan neer met Natrium Chloride, (Vaatwasser zout 99.9% NaCi)
 
En Het overgehouden blauw of groen vloeistof Verwerk ik dan verder,Met Zilver soda 
 
Dit eind resultaat is dan een kleurloze vloeistof, Ik vermoed Mili gram per liter Aan vervuiling?
Heb geen scan laten maken, 

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Fuzzwood schreef: Ongeveer een half procent aan zware metalen dus nog over na die behandeling. Even via de gemeente/waterschap controleren (als je dat niet al weet) hoe hoog het gehalte mag zijn en je bent er. Klasse methode trouwens om via liters verontreinigd water naar enkele tientallen grammen zouten te gaan.
 
Idd  Weet niet hoeveel het nog vervuild is,
Zal wel even kijken Wat de toegestane hoeveelheid is,

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Het kopergehalte zal na de neerslagreactie wel onder de toegestane waarde liggen denk ik - meer dan regenwater dat over een koperen dag heeft gelopen zal het niet zijn. 
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Benm schreef: Het kopergehalte zal na de neerslagreactie wel onder de toegestane waarde liggen denk ik - meer dan regenwater dat over een koperen dag heeft gelopen zal het niet zijn. 
 
Gezien de kleur, Denk ik ook dat het wel onder de toegestane grens ligt,

Berichten: 3

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Goedendag allemaal,
Mijn eerste post op dit forum.
"hhddll21" laatst actief op 17 feb 2017, maar ik zie een algemeen nut voor deze post, namelijk een positieve bijdrage te leveren m.b.t. de wetenschap.

De methode die mij is geleerd i.v.m. het verwerken van afvalwater wat vrij komt bij mijn hobby hydrometallurgie, en die ook op deze manier in de Nederlandse industrie gebruikt wordt om vergelijkbaar afvalwater vrij te krijgen van schadelijke metalen d.m.v. cementeren van metalen, en er dan van de restmetalen geïmmobiliseerde hydroxides van te maken.

Mijn benodigdheden: plastic emmers, Ph-papier of Ph meter, stukken koper, stukken ijzer, aquarium pompje+slang, ammonia, nikkel test/dimethylglyoxime, pvc slang binnenmaat ±8mm lengte ±120cm, cement, cement mixer boormachine, een plek waar het kan staan met ventilatie.

De jerrycan van 5 liter met trechter staat los bij mij in mijn zuurkast daar komt het afvalwater als eerste in en daar zit bij mij gecementeerd koper in(recycling uit de emmer met ijzer).

Als die voor ± 80% vol is met vloeistof gaat de vloeistof naar de eerste emmer met stukken koper.

In deze emmer zit ook meestal de aquariumslang en zorgt m.b.v. met lichte luchtdruk dat de vloeistof goed in contact komt met het koper.

In deze emmer is het bezinksel wat bestaat uit het goud, zilver, p.g.m.
Wat als achtergrondwaarde nog in de vloeistoffen zat.

Na minimaal 24 uur (meestal enkele dagen) kun je er van uit gaan dat de vloeistof erg donker er uit ziet en verzadigd is met koper(testen met tin(II)chloride), beluchting afzetten en de volgende dag de vloeistof overhevelen(zonder het sediment) met slang naar de emmer met ijzer.

In deze emmer die gedeeltelijk is gevuld met stukken ijzer daar wordt hoofdzakelijk het koper (en andere metalen) neergeslagen als sediment (zie: reactive series of metals wiki).

Ook hier weer de aquariumslang met lichte luchtdruk dat de vloeistof goed circuleert en in contact komt met het ijzer.

Om te controleren of al het koper is neergeslagen testen met ±1cc vloeistof in reageerbuisje de (desgewenst de Ph eerst verhogen met natronloogoplossing, eerst laten bezinken en de heldere vloeistof in een ander reageerbuisje met overmaat aan ammonia kijken of er een kleurverandering plaatsvindt.

Een nog delicatere test is het gebruik van de nikkel test met poreus papier.

Deze gaat tot enkele ppm, maar dan moet er wel nikkel in de afvalvloeistoffen zitten, (controleer bij de emmer met koper of er nikkel in zit).

Vervolgens wordt de vloeistof overgeheveld naar de emmer waar de Ph verhoging plaats vindt, naar +±Ph 9.

Dit gebeurt met soda of natriumhydroxide en met incidenteel roeren en eventueel bijvoegen van soda of natriumhydroxide en eventueel weer voor nikkel testen.

Laten bezinken en nog eens testen (nikkel) dan kan de heldere vloeistof(waar geen nikkel in is opgelost dus ook geen andere zware metalen) zonder problemen op het riool geloosd worden.

Als het bezinksel (hoofdzakelijk ijzerhydroxide) te veel wordt in de emmer doe ik het goed mengen met cement en de cement mixer op de boormachine, vervolgens laten uitharden en bij de gemeentelijke milieustraat inleveren als bruikbare grondstof (puin) i.p.v. een milieugevaar.

In de praktijk begin ik met het controleren en testen van het afvalwater.

Ik werk tegen de "stroming in van het afvalwater"d.w.z. beginnen bij de hydroxides en eindig bij de inname van vloeistoffen.

Dit zodat ik met het overhevelen met de slang v.d. vloeistoffen altijd ruimte heb in de emmer die gevuld moet gaan worden.

Deze manier van verwerken heb ik met de nodige milieudeskundige overlegd en ze gebruikte bedrijfsmatig vaak (of gedeeltelijk) de zelfde oplossingen.
Het klinkt als een hoop extra werk maar in de praktijk valt het wel mee, behalve als de stikstof door bacteriën omgezet wordt naar ammoniak als je de Ph verhoogd.

Met die uitdaging ben ik nu nog bezig.   M.v.g. Richard.

Reageer