Koper nitraat Spoel klaar maken,

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 40

Koper nitraat Spoel klaar maken,

Hoi
 
Ik heb Vaak Koper nitrate,
Omdat ik vaak zilver verwerk,
 
Rest wat over blijft is,Blauw vloeistof met zilver en ander metalen,
Ik verwerk voornamelijk 1e gehalte, 92,5% zilver
 
Ik weet dat het slecht voor de milieu is om weg te spoelen,
Alleen Elke keer afvoeren bij de gemeente werf is ook niks,
 
Heb gehoord Dat ze het wel weg kunnen spoelen,Alleen Moet het vrij zijn van metalen,
 
Opslaan kan ik ook niet,Gezien de hoeveelheid,
 
Weet iemand een goeie tip, Of heeft er iemand interesse in Dit blauwe vloeistof?
 
Per maand verwerk ik rond de 50 Kg zilver, 3.75 kg koper,Is eigelijk niks waard, 
Maar ik weet dat als je koper wilt oplossen je 3 keer zoveel salpeter nodig hebt,
 
 
Alvast bedankt
 
 

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Je zou het koper uit oplossing kunnen halen, wellicht met iets als natriumhydroxide. Overigens is de neerslag dan ook weer geen prettig goedje, maar een aanzienlijk kleiner volume en daarmee gemakkelijker af te voeren oid. 
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Je zou inderdaad de koper uit de oplossing kunnen laten neerslaag. Ik zou wel eerder Natrium Carbonaat gebruiken, is wat vriendelijker in gebruik.

2 CuSO4 + 2 Na2CO3 + H2O -> Cu(OH)2CO3 + Na2SO4 + CO2

Je zou dan het Basisch Koper Carbonaat met koolstof kunnen mengen en het onder vuur verhitten om het in koper om te zetten.

Het toevoegen van Na2CO3 zal alle zwaren metalen uit de oplossing halen en als je dit weg filtert, kan je de oplossing gewoon weggieten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

De overgebleven neerslag kan je dan aanbieden aan de gemeente als zijnde chemisch afval.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

MrMario schreef: Je zou inderdaad de koper uit de oplossing kunnen laten neerslaag. Ik zou wel eerder Natrium Carbonaat gebruiken, is wat vriendelijker in gebruik.

2 CuSO4 + 2 Na2CO3 + H2O -> Cu(OH)2CO3 + Na2SO4 + CO2

Je zou dan het Basisch Koper Carbonaat met koolstof kunnen mengen en het onder vuur verhitten om het in koper om te zetten.

Het toevoegen van Na2CO3 zal alle zwaren metalen uit de oplossing halen en als je dit weg filtert, kan je de oplossing gewoon weggieten.
 
Als je het koper wilt terugwinnen is dat wel een optie natuurlijk, al is het weinig waard en moet je er wel een stevige smeltoven voor hebben. Geen idee of het koper uberhaupt het stroomverbruik daarvan terugverdient. 
 
Natriumcarbonaat is verder prima, al denk ik dat NaOH goedkoper zal zijn, en restanten ervan meteen de gootsteen ontstoppen als je de rest wegspoelt. 
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Bedankt  Allemaal,
 
Zal ik zeker doen,
De overgebleven neerslag kan ik dan wel weer opslaan,
En wegbrengen,Zal ook niet zoveel plek innemen,
 
Vriendelijke groetjes H.Y 

Berichten: 11

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Driehoek Soda kan je gemakkelijk in iedere supermarkt kopen, plus je weet ook wanneer de reactie compleet is als er geen CO2 meer wordt gevormd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Klopt. Dus de emmer, vat, jerrycan luchtdicht afsluiten!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Heb even geprobeert met Natrium Hydroxide ,,(gootsteenontstopper van de kruitvat,
 
Heb een blauwe neerslag, Waar ik zeker blij mee ben,
 
Alleen heb ik tog geen kleurloze water, Zie foto, Ook bij meer toevoeging blijft het zelfde,
Dus Denk dat het nog niet klaar is om weg gespoelt te worden,
 
Driehoek soda is vele malen goedkoper,
Die ga ik ook zeker proberen,
 
Bedankt allen,,,
 
V.g  H.Y
Bijlagen
20120101_010057.jpg
20120101_010057.jpg (70.3 KiB) 3617 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Als soda per mol goedkoper is lijkt me dat ook de moeite, gewoon even uitproberen. 
 
Of het meer neerslaat dan loog weet ik eigenlijk niet, het zou kunnen dat het alsnog uitzakt (keine deeltjes oid). Het is vaak een beetje experimenteren met die dingen. 
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

i.d.d  
 
Zal morgen even met soda experimenteren,
Ik heb een hoop troep eruit,Dat is al positief,
Alleen nog even spoel klaar maken,
 
Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Dat lijkt mij inderdaad meer op een dispersie van fijne deeltjes. Wat je nu hebt zo goed en kwaad mogelijk decanteren en het supernatant over een koffiefilter gevuld met een laag fijn zand mikken. Grote kans dat dan ook de kleine deeltjes achterblijven.

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Yeah, of gewoon geduld hebben. Met dit soort dingen zie je vaak dat het er na verloop van tijd nog wel uit valt, als je het bijvoorbeeld een week of een maand onberoerd laat staan. Mogelijk voordeel is dat die hele laag vaste stof dan ook wat verder inzakt wat decanteren eenvoudiger maakt. 
 
Ik weet overigens niet welke concentratie koper je als particulier op het waterleidingnet mag lozen. Ergens vermoed ik dat het best veel zal zijn gezien veel waterleidingen van koper zijn. Tel daar bij op wat er van koperen daken en dergelijk af komt en het zal niet zo'n probleem zijn. 
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Ik heb idd betere resultaat met soda,
 
En met filteren kom ik er al bijna,
Laat wel in een grote vat 1 maand staan,
En daarna Het bovenste laag Langzaam weg pompen,
 
Zal wel laten analyseren op metaal P.P.M (Delen metalen,per miljoen,)
Dan weet ik zeker Of ik probleem loos weg kan spoelen,
 
Bedankt i.i.g 
 
M..v.g H.Y

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat Spoel klaar maken,

Ben benieuwd hoeveel koper er achter blijft, veel zal het niet zijn. 
 
Na een maand zal het koperzout waarschijnlijk wel aardig aan de bodem vastgekoekt zijn, dus afgieten moet dan wel lukken. 
Victory through technology

Reageer