laser-chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

laser-chemie

Zoals wel meerdere mensen, ga ik een hobby laser-grafeermachine koppelen aan mijn computer.
Het zou zo zijn, dat de fabrikanten afraden doorzichtige materialen te graferen met deze lasers. Maar als ik kijk op Youtube, zie ik dat verschillende mensen plexiglas toch kunnen 'laseren'.
Wat ik mij nu afvraag is, waarom er niet een _onschadelijke_ chemische stof is gevonden, zodanig dat als je die op het plexiglas (of een andere doorzichtige kunststof) smeert, en je lasert die dan, dat er dan een chemische verbinding komt tussen de kunststof (koolstoffen en benzeenringen?) en het opgebrachte middel. Waar ligt dat aan dat die niet in de aanbieding zijn? Is er geen onschadelijke stof te bedenken die door het laseren gaat hechten of verbinden? Via Youtube vernam ik wel van een vloeistof met <b>Molybdeen </b>er in, maar dat levert dan de gevaarlijke stof molybdeen-tri-oxide. Dank voor uw antwoord!
 

Berichten: 12.262

Re: laser-chemie

Het hangt natuurlijk ook van de gebruikte laser af. Plexiglas is tamelijk transparant voor zichtbaar licht, maar gemakkelijk te bewerken met het licht uit een IR laser. 
 
Of er stoffen zijn die je kunt gebruiken om een zichtbare laser in te zetten op plexiglas lijkt me een lastige. Je zou er dan een of andere behoorlijk consistente coating op moeten aanbrengen die opwarmt in het laserlicht en vervolgens het plexiglas eronder smelt/verdampt. Wellicht dat het met 405 nm licht ook wel wil lukken, afhankelijk van het materiaal dat je precies hebt. 
Victory through technology

Reageer