Schelpen in de tuin, diffusie calcium en zuur.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Schelpen in de tuin, diffusie calcium en zuur.

Ik heb in mijn tuin (die een leeflaag van nog geen meter diep is na de renovatie) een aantal zakken schelpen door de grond gespit, onder mijn gazon en onder mijn druiven, het is natuurlijk de bedoeling dat de druiven ook onder het gazon gaan wortelen.
Ook heb ik organische mest toegevoegd. In tuinfora lees je vaak over druiven en gras dat je ieder jaar kalkmest moet toevoegen.
Voor de renovatie had ik onder de druiven een betonnen terras aan gruzelementen geslagen en daarbovenop druiven geplant, nooit kalkmeststoffen toegevoegd, druiven deden het prima, maar was misschien ook kalkhoudende grond. Nu kunnen mijn planten niet meer bij de grond die ik had, er ligt vanalles bovenop. De boel is met 1 meter vijftig verhoogd.
Wat ik mij afvraag is of kalk uit schelpen zich voldoende verspreidt om als er in iedere liter grond wel een aantal zeeschelpen zit. (in de bovenste dertig centimeter) dan is een stukje grond met organisch materiaal, wat zuur produceert nooit meer dan een paar centimeter van een schelp verwijderd. Zou het zo zijn dat er op deze manier de grond als geheel neutraal blijft door het diffunderen van calzium en waterstofionen? Of zouden de schelpen kleine relatief basische eilandjes vormen in een overigens zuur milieu.
Wat ik me ook afvraag is of als je ergens middenin of aan de rand van een bloempot een aantal schelpen de grond in werkt, of die dan in staat zijn de ph in de hele pot te beinvloeden (potgrond is na luttele weken hardstikke zuur) Of dat het alleen maar werktals je de schelpen vermaalt en dan door de aarde mengt. Op iets grotere schaal vraag ik mij af of het hoekje van mijn tuin waar ik geen schelpen in heb verwerkt redelijk kalkvrij kan blijven, met andere woorden hoe snel verspreidt dat calcium zich en over welke afstand is het in staat de ph hoog te houden. Ik lees wel in de informatie over het aanleggen van schelpenpaden en dergelijke dat je wel moet uitkijken met zuurminnende planten, maar ik heb eigenlijk geen idee over welke afstand dit werkt, als je een laagje zout onderin een fles hebt en daarbovenop water duurt het eindeloos voor het opgelost is.

Reageer