Ontgassing

Moderators: ArcherBarry, rwwh

Reageer
Berichten: 1.753

Ontgassing

Ik wil weer eens wat gaan proberen met Alu te gieten. Heb dat jaren geleden ook wel eens gedaan en ben dus niet helemaal nieuw erin, maar stuitte op wat dingetjes bij You-Tube. Oa het ontgassen.
 
Op de een of andere manier komt er opgelost Waterstof in dat gesmolten Alu. Van waar, is al de eerste vraag? De tweede is hoe kom je er van af? Het kan via kleine belletjes Stikstof of Argon, door te leiden, of zelfs via ultrasoon of vacuum. Maar dan moet het er eerst zijn daar. Ik verwarm elektrisch en niet via branders met Propaan ed. Daarnaast is dat Alu super droog gemaakt.  
 
Iemand ervaring hiermee, die me wat wegwijs kan maken? 
LiA

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.180

Re: Ontgassing

Aluminium is nogal onedel.
Als er waterstofgas is ontstaan dan zal dat gebeurd zijn door reactie met water(damp).

Berichten: 1.753

Re: Ontgassing

Zei daarom al dat alles super droog was én ik elektrisch verwarm, dus niet via verbranding. 
 
Het voorbereiden en een mal maken, kost best veel tijd en dus wil het in één keer goed hebben.  
LiA

Berichten: 11.357

Re: Ontgassing

Het kan komen door reactie met water uit te lucht, of wellicht uit vervuiligen aan de oppervlakte (dat zijn normaliter vooral oxides maar er kan best een beetje hydroxide tussen zitten). Bovendien: (hoe) weet je zeker dat die belletjes waterstof zijn? 
 
Wellicht lost 2 keer smelten het ook wel op, bij de eerste keer haal je de slak eraf, en laat je het stollen tot een ingot met eventueel wat belletjes erin, die er dan bij de 2e keer gemakkelijker uit komen. 
Victory through technology

Berichten: 1.753

Re: Ontgassing

Nee, weet niet zeker of die bellen Waterstof zijn, kan. Hoe dan ook zijn er bellen te zien op You-Tube na doorzagen.
En bellen maken het gegoten Alu-onderdeel duidelijk kwetsbaar en wil dat dus niet.
 
Heb alles droog hier en zoals gezegd, verwarm ik elektrisch. In een goede pottenbak-oven en zelfs die is voor verwarmd.
 
Had nog een stukje over van vorige, jaren geleden, maar op dezelfde manier gemaakt, gesmolten Alu. Zag geen bellen of andere gietfouten.  
 
Je voorbereiden op dergelijke, toch wel gevaarlijke klussen, vereist goede info en voorzorg er over. De jonge jaren even daar gelaten. Is nu internet en You-Tube oa. Maar kunnen je ook op een verkeerd spoor zetten.
 
Ik denk nu dat verhitten met Propaan enz. de boosdoener zou kunnen zijn, want natuurlijk ontstaat er dan veel water(damp) enz, als je daarmee verhit. En de middelen die daarna gebruikt worden om weer van die "eventuele(?)" Waterstof af te komen zijn ook wel vreemd soms. NaCl, KCl en nog zo wat Chloriden, die Chloor zouden kunnen vormen om Waterstof te gaan verwijderen. Zag dat toch niet direct gebeuren.
Soda, bicarbonaat en zelf Kaliumnitraat worden ook genoemd. De laatste??? in gesmolten Alu?? Nou ja ergens op een verloren akker misschien via een afstandsbediening.
 
Alu zelf is ook soms een punt. Niet alles is zuiver Alu. Si zit er ook vaak in en dan heb je nog die Zink/Alu-legeringen, die al breken als je er naar kijkt. Zalmak of zo heet dat ( handvaten oa) . Kortom, je goed inlezen en voorbereiden is echt wel nodig, als je iets zinvols wilt gaan maken, dat niet, of veel te duur, te verkrijgen is.  
 
 
Zie wel en hoop op reacties die me verder helpen, want leuk is het wel om weer te gaan doen.
LiA

Berichten: 11.357

Re: Ontgassing

Als het hergebruikt aluminium is moet je inderdaad nogal oppassen met legeringen, zeker als je het gaat mengen uit verschillende bronnen. 
 
Legeringen met allerlei metalen zijn heel normaal in dagelijks gebruik, of dat nou magnesnium, mangaan, koper, silicium, zink of zelfs lithium of zilver is. Die legeringen op zich doen wat ze moeten doen, maar als je gaat mengen wordt het wel een lastig verhaal natuurlijk. 
 
Aluminiumfolie zoals je dat kunt kopen voor gebruik in de keuken is >99% aluminium, maar andere aluminium objecten hebben vaak 5 tot 10% andere elementen in de legering zitten. Dat is op zich geen ramp, maar als je aluminium uit diverse bronnen gaat mengen maak je onbekende en onvoorspelbare legeringen, waarbij die 5% andere elementen genoeg kan zijn om iets te verkrijgen dat weinig meer weg heeft van zuiver aluminium qua materiaaleigenschappen. 
 
Het lastige met aluminium is dat het meestal het meest reactieve element in een legering is (afgezien van lithium oid) zodat je er ook niet eenvoudig van ongewenste elememnten af komt door flux te gebruiken bij het smelten of iets dergelijks. 
Victory through technology

Berichten: 1.753

Re: Ontgassing

Is iemand nog geïnteresseerd in wat het Alu smelten en gieten heeft opgeleverd? Zo ja dan kan ik dat melden. Het is prima gelukt, overigens.
LiA

Reageer