Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Beste wetenschappers, 
 
Ik was benieuwd of het mogelijk EN veilig zou zijn om Kininesulfaat op te lossen in Propeelglycol en vervolgens te verhitten.
 
Bij het verhitten van de Propeelglycol ( Rookvloeistof ) ontstaat er een dikke  mist/rook was als podium/zaal -effect wordt gebruikt.
 
Van Kinine is bekent dat het oplicht wanneer er UV straling op komt. Zo licht een glas tonic op zoals je veters of je tanden in een discotheek met uv-lampen.
 
 
DE VRAAG IS DUS 
Is het mogelijk en is het veilig om de rookmachine-rook een oplichtend effect geven in uv-licht door er kinine in op te lossen??
 
OFTEWEL
 
LOST KinineSulfaat OP IN Propeelglycol? 
 en 
IS HET VEILIG DIT PRODUCT TE VERHITTEN?
 
 
 
Mijn dank zou groot zijn als er iemands is die deze vragen zou kunnen beantwoorden.
 
Met vriendelijke groet,

Sandu

Berichten: 142

Re: Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Ik lees in de MSDS van kininesulfaat dat het inhaleren overgevoeligheid en ademhalingsmoeilijkheden kan veroorzaken en de ogen irriteert.
 
Afgezien van de vraag of het oplost in propyleenglycol zou ik er niet aan beginnen.
 

Berichten: 3

Re: Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Dank voor uw antwoord!

In drankjes wordt kininehydrochloride gebruikt, geldt daar hetzelfde voor?
 
Zo ja, zijn er andere stoffen die een vergelijkbaar oplichtend effect geven bij activatie van uv-licht?(met minder bijwerkingen?)
 
Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Daar geldt hetzelfde voor, en ook voor zo ongeveer alle andere dingen die je zou verstuiven en die mensen inademen. Via je longen kunnen stoffen heel snel in je bloed komen en daarmee door je hele lichaam heen. Dit nog los van de irritatie die je longen kunnen geven op stoffen waar ze niet voor gemaakt zijn (al het andere dan lucht).
 
Met andere woorden: een leuk idee, maar absoluut niet aan te raden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

eens,
maar 
 

Propeelglycol is niet dusdanig schadelijk dat het verboden is.

Zou er geen variant hiervan (of iets als additief) te synthetiseren zijn die wel uv-luminent is? (probeer even in een oplossing te denken; ik snap dat het onverantwoord lijkt.) 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Het is niet de propyleenglycol welke het probleem is, maar juist de kinine.
 
Doe dit NIET!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Kininesulfaat in Propeelglycol (rookmachine)?

Het lijkt mij ook heel onverstandig: bedenk wel dat dingen die je inademt in je bloed en mogelijk hersenen terecht komen zonder eerst door de lever te gaan (wat wel gebeurd met alles dat je drinkt of eet). 
 
Bovendien is het de vraag of kinine uberhaupt fluoresceert in de gasfase of opgelost in een aerosol van proplyleenglycol, en zo ja hoe prominent dat dan is. 
 
Voor andere stoffen is het bovendien nog de vraag welke golflengte uv je moet gebruiken om zichtbare fluorescentie te verkrijgen. Gewoon uv licht dat net-niet meer zichtbaar is is relatief ongevaarlijk. Je moet dan denken aan UV-A zoals uit blacklights komt en veilig te gebruiken is in een club of iets dergelijks. 
 
Andere stoffen hebben een kortere golflengte nodig, en dan kan extreem gevaarlijk zijn. Er zijn gevallen bekend waarbij men het verkeerde UV licht gebruikte voor festivals en dergelijke, met als resultaat serieuze huidverbranding voor de bezoekers. Zoiets kan al gebeuren als iemand domweg lampen voor een zonnebruiner installeert ipv zuivere UV-A lampen. En ja, die passen soms in dezelfde behuizing en zijn electrisch identiek waardoor het 'gewoon werkt' qua fluorescentie, maar je gasten wel naar huis gaan met een verbranding die ze mogelijk later huidkanker oplevert. 
Victory through technology

Reageer