Methanol brandstofcel loost zwarte stof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Methanol brandstofcel loost zwarte stof

Ik ben aan een tweedehands brandstof cel gekomen waarvan onbekend was als deze nog werkte.
Het gaat om een Methanol brandstof cel.
 
Merk:  EFOY
Type:  1600 Pro
 
De brandstof cel slurpte zijn brandstof niet op en toen is er besloten om de unit te demonteren. 
 
Uiteindelijk bleef er een fuel cell stack over en een aantal andere componenten zoals een brandstof pomp.
 
Als brandstof is er  >99% Methanol gebruikt.
 
In de bijlage is het schema te zien hoe alles hydraulisch is aangesloten.
 
Nou leek de brandstof cel het in het begin goed te doen :D , maar naar verloop van tijd werd de brandstof steeds donkerder. 
Dus de retour brandstof bevatte allemaal zeer fijne zwarte deeltjes. De Methanol werd van glashelder steeds donkerder net als of er zwarte inkt in was gedruppeld. 
 
Even later vond ik in de lucht uitlaat ook zwarte vloeistof. 
De ventilator leek ook steeds minder lucht te blazen.
 
Mijn verwachtingen waren dat de het brandstof niveau gewoon zou dalen in het reservoir en dat de luchtuitlaat waterdamp bevat. 
De CO2 zou via de brandstof retour kunnen ontsnappen via het brandstof resevoir.
 
Nu lijkt het wel dat ik het electrode materiaal erbij oplos?
 
 
Ik heb een paar vermoedens,
- Ik had de fuel cell stack niet met pure Methanol moeten voeden maar met een met demi water verdund mengsel moeten geven(25%)
bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/DMFC
 
De vraag: Was de hoge concentratie Methanol de fuel cell hebben vernietigd? 
Zou dat het zijn? Of is het iets anders?
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Methanol brandstofcel loost zwarte stof

Iets tweedehands kopen is altijd een gok want je weet niet hoe het ding mishandeld is en of je een kat in een zak gekocht hebt.
Een tweedehands fiets is vrij eenvoudig te repareren, maar een brandstofcel......
 
Altijd een goed idee om eerst de handleiding te lezen of, als je die er niet meer is, de vorige eigenaar vragen om advies.
 
Je kunt ook naar de website van de fabrikant te gaan.
Wat ik daar vind is dit:
 
Gebruiksaanwijzing EFOY 600_2200_WEB.pdf
(1.73 MiB) 260 keer gedownload
100929_Manual Servic_Fluid_rev4_4.pdf
(61.03 KiB) 98 keer gedownload
 
Daarin is sprake van een tankpatroon (fuel cartidge) M5 of M10 die 100 % methanol bevat. Dat volgt uit het safety data sheet en ook uit het aangegeven gewicht van de gevulde tankpatronen. Dichtheid van pure methanol is ongeveer 795 g/L. M10 bevat 10 liter vloeistof en weegt 8,4 kg, inclusief leeggewicht (pagina 14 in gebruiksaanwijzing).
 
Er is ook sprake van een Service Fluid.
Misschien is die niet meer aanwezig in de brandstofcel.
 

Berichten: 2

Re: Methanol brandstofcel loost zwarte stof

Beste Pinokkio, 
 
Als eerst bedankt voor uw reactie.
 
De verkoper was eerlijk en wist ook niet als de unit werkte, ik heb het gokje genomen want het had een mooi prijsje;)
Ik ben het ook eens met de reparatie van een brandstof cel....
 
 
En inderdaad 400 gram die resteert voor de fuel container, dat klinkt als 100 % methanol.
Stel je zou een 25% Methanol oplossing hebben dan kom je op:   0.2 kg per 0,25 liter     +   0.75 kg per 0,75 Liter    =0.95 kg / liter uit. ( of ik zeg iets wat niet klopt) ;):P 
Maar toch twijfel ik op een of andere manier er aan als dat wel klopt wat er in die data sheet staat. 
 
Ook zie ik op de officiele website van de maker van de brandstof cel  staan dat er water + Methanol wordt aangeleverd aan de anode zijde. 
 
 
 
 
Maargoed, op internet komen reactie vergelijkingen voor waarbij 1 molecuul water en 1 molecuul Methanol  worden aangeleverd.
Deze reacties lijken logisch naar mijn inzicht. 
 
De service fluid had ik nog niet opgemerkt. 
 
Service fluid is delivered with your BRAND fuel cell. Thanks to SFC's patented water recovery system, fluid is recovered in a closed circuit. Over a long period of operation with high external temperatures a part of this fluid may evaporate, and the fuel cell will indicate that it requires service fluid.
 
Wellicht bedoelen ze met water die bij de reactie hoort deze service fluid.
 
Alsnog bedankt voor de ideeen, dit heeft mij goed geholpen.

Reageer