Ontsmetting van watertank

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Ontsmetting van watertank

Ik zou voor de ontsmetting van een UPW tank (ultra pure water) de volgende producten samen willen gebruiken:
- RBS50 (samenstelling: Tetrapotassium pyrophosphate, Sodium hypochlorite solution, Sodium hydroxide)
- Trione Granulate (bevat: Dichloorisocyaanzuur 56% )

Verhouding per 100L water: 300ml RBS50 + 1,5g Trione Granulate

Vroeger gebruikten we de producten los van elkaar, maar het steeds moeten spoelen en hervullen van de tank kost veel tijd.
Kan iemand mij zeggen of beide producten zonder gevaar samen mogen gebruikt worden ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ontsmetting van watertank

Trione Granulaat is een zuur en RBS50 is basisch, dus dat alleen maakt het al onlogisch om ze te mengen.

De hypochlorite in RBS50 reageert met zuur onder de vorming van chloorgas. Nou zit er ook NaOH (sodium hydroxide) in die RBS50 maar of er daarvan genoeg aanwezig is om het toegevoegde Dichloorisocyaanzuur te neutraliseren kan niemand beoordelen.

Dus zelfs al zou er geen chloorgas, of zoiets, ontstaan lijkt het me geen goed idee deze te mengen want het is te verwachten die beiden elkaars werking gedeeltelijk zullen neutraliseren want zuren reageren nou eenmaal met basen.

Bovendien kan er veel reactiewarmte bij het mengen ontstaan waardoor de boel gaat spatten, dus mocht je het idee hebben om het in kleine hoeveelheid te mengen om uit te proberen wat er gebeurt dan moet je zéééééér voorzichtig zijn en maximale beschermingsmiddelen gebruiken.

Beter niet doen dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Ontsmetting van watertank

vroeger bebruikten wij ook RBS voor ontsmetting, maar onderussen zijn we overgeschakeld op Umonium neutralis wat blijkbaar veel gebruiksvriendelijker zou zijn dan het mixen van 2 componenten zolas jullie nu doen,..

het gevaar voor exotherme toestanden, en chloor ,.. zijn hier dan niet aanwezig ,...
Er is op het internet voldoende info te vinden over dit produkt en zijn bruikbaarheid .

aan U de keuze natuurlijk.

Berichten: 9

Re: Ontsmetting van watertank

@Pinokkio, Bedankt voor je reactie. Blijkbaar heb ik hier geen notificatie van gekregen dus sorry voor de late reactie. We zullen beide producten dus niet samen gebruiken. RBS50 gebruiken we ook alleen maar wanneer er sprake is van biofilm in de tank en leidingen. In principe gebeurt er 6 maandelijks een behandeling met Trione granulaat.
Weet U ook of Dichloorisocyaanzuur compatibel is met filtermembranen gemaakt uit PES ?
Met compatibel bedoel ik dat ze op geen enkele manier het materiaal mogen aantasten zodat de grootte van de poriën niet veranderd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ontsmetting van watertank

Dit is typisch een vraag voor de leverancier van de filtermembranen.

Reageer