Zilver terug winnen uit legeringen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Zilver terug winnen uit legeringen

Hoi beste mensen .ik vroeg mij twee dingen af na een hoop onderzoek op internet en you tube.Ik zag een methode om zilver terug te winnen uit saltpheter en koper.Eerst oplossen en daarna koekt het vast aan het koper.Mijn eerste vraag is .Wat zou er gebeuren als je een anode hebt van stearling zilver .En een kathode van ook stearling zilver (legering)zilver .koper7.5%.Vraag krijg je dan op de anode ook stearling zilver of alleen 1 van de twee metalen .Dit zou bv ook kunnen met een kathode messing of zo .Komt er dan messing op de anode .Of alleen maar 1 van de legeringsmetalen .En waarom zou dit dan zo zijn .bedankt voor het medenken alvast .ben benieuwt naar het andwoord vrg vincent

Berichten: 12.262

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Wat is je doel?

Wil je weten wat het zilvergehalt van een voorwerp is, of wil je het zuivere zilver eruit halen als edelmetaaal?

Berichten: 454

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Het doel is om iets te verzilveren met een laagje puur zilver.Nu kan ik natuurlijk een stukje puur zilver kopen.Of omslachtig met satpheterzuur gaan werken .Maar vroeg me dus ook af of het zo kon .En ik wil eignlijk ook wel weten of legeringen zich scheiden bij electrolyse .

Berichten: 12.262

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Ah zo. Ik zou dit verwachten: Als je 2 electrodes neemt van sterling zilver (925, 7.5% koper) dan vermoed ik dat het zilver zich zuiver(der) zal afzetten op de andere electrode (zilverionen hebben een hogere electrodepotentiaal dat koperionen). In dat proces blijven wel koperionen in het electroliet achter en hopen zich op, dus ik denk dat je dat periodiek moet vervangen.

Let echter wel op met het electroliet: je kunt hier geen oplossing van een chloride als keukenzout gebruiken gezien zilverchloride slecht oplost in water en vermoeddelijk uit je oplossing zou kristalliseren.

Berichten: 454

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Hoi benm bedankt voort medenken .Dus jij denkt niet dat er zich ook koper hecht op het materiaal.?En alleen maar in het electroliet.Toch vraag ik me dan af waarom ik dat niet kan vinden op internet .Als bv een industriele methode.In de methode met saltpheterzuur moet je toch immers ook eerst saltpheterzuur maken .
Nee goed dat je het nog even melden met zilverchloride .Dat dat onoplosbaar is .Nee ik was van plan om amoniumnitraat te gebruiken ,of anders kaliumnitraat.

Berichten: 12.262

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Ik durf het niet uit te sluiten, maar ik vermoed wel dat het zilvergehalte van het afgezette materiaal groter zal zijn dan sterling.

Industrieel denk ik dat men de opzuivering doet in vloeibare toestand, vergelijkbaar met hoe men goud zuivert.

Berichten: 454

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Ja ik zag wel dat ze het oplossen in saltpheterzuur .daarna een staaf koper erin .En er slaat meteen puur zilver op het koper.Wat er daarna heel makkelijk uit gefiltert kan worden .zijn hoop filmpjes van op you tube

Berichten: 454

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Ja ik denk ook wel dat het zilver er zuiverder van word hoor .Maar misch ist industrieel toch niet voldoende

Berichten: 12.262

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Als je een koperen staaf/plaat/oid in een oplossing van zilvernitraat steekt zal zich daarop zilver afzetten terwijl het koper oplost. Vervolgens kun je die afzetting er redelijk gemakkelijk vanaf vegen en heb je tamelijk zuiver zilver, maar dit is meer iets voor laboratoriumschaal dan een industrieel proces.

Vervolgens zit je wel met een lading kristallen waar je eigenlijk ook niet zoveel mee kunt, als je er een puur zilveren voorwerp van wilt maken zul je het alsnog moeten smelten.

Als investeringsmetaal maakt het overigens niet zoveel uit: sterling zilver heeft gewoon de waarde van 92.5% van die van 'fine silver' dat 99.9 zilver moet bevatten.

Die 7.5% koper of andere metalen waarmee ze het legeren heeft vooral van nut de materiaaleigenschappen te verbeteren, zoals de slijtvastheid. Dit zie je net zo goed bij goud: je zult zelden een ketting of ring aantreffen van puur goud (24 karaat), maar eerder van ca 18 karaat. Puur goud is te zacht en te slijtgevoelig, net als puur zilver niet heel geschikt is als bestek of iets dergelijks.

Berichten: 454

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Hoi ja nou het smelten is ook niet zo n probleem.Ik wil juist iets vergullen wat ik gegoten heb.Maar ik weet nu wel genoeg denk ik om het te doen slagen 😁.thanks.Is er een bestandformaat of grote beperking voor foto s ?

Berichten: 6

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

In sterling zilver (ook wel 1e gehalte genoemd) zit de koper niet alleen naast het zilver. Wanneer het Smelt stolt ontstaan er ook mengkristaalen van Ag en Cu. Als goudsmid kan ik naar wens op kleur galvaniseren. Daarmee lijkt mij het zo te zijn dat je niet een gesplitste neerslag krijgt. Anders zou je niet in warmgeel, geel en/of bleekgeel kunnen galvaniseren.

Berichten: 454

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Hoi galvaniseren is toch iets anders als eletrolyse

Berichten: 12.262

Re: Zilver terug winnen uit legeringen

Niet echt, het zijn beide processen waarbij je met electriciteit metaalionen in/uit een oplossing brengt.

Galvanizeren is echter wel een wat algemene term die niet per se op een electrisch proces hoeft te slaan, maar vaak gebruikt wordt voor het roestbestendig maken van staal, ook als men dat doet door het bijvoorbeeld even onder te dompelen in een bad gesmolten zink.

En uiteraard kan je doelstelling anders zijn: als je zilver zuiverder wilt maken kan dat eletrisch onder de juiste omstandigheden, maar je kan het ook expres minder zuiver maken of er een laagje ander metaal op aanbrengen: Bijvoorbeeld iets als rhodium op zilver. Dat is een zeer mooi metaal, maar meestal te duur om een massief voorwerp van te maken.

Reageer