HELP! PARTIEEL DRUK BEPALEN

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

HELP! PARTIEEL DRUK BEPALEN

Hallootjes

Ik zit met een vraagstuk waar ik allerlei manieren heb geprobeerd, maar ik ga toch ergens de mist in.
De vraag is als volgt (zie foto):


En ik moet de partieel druk bepalen van zowel H2 als CO na het instellen van het evenwicht.

Nu heb ik zoveel dingen geprobeerd dat ik door de bomen het bos niet meer zie :(. Wie kan me begeleiden? Wat moet ik als eerst zoeken?
Bijlagen
9a7095d5-70d6-45da-ac3c-549b1be391fb.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: HELP! PARTIEEL DRUK BEPALEN

Bij dit soort vraagstukken altijd denken in termen van omzetting.

In dit geval is een van de producten oorspronkelijk niet aanwezig dus is het het meest logisch daarop te richten.

Merk op dat in dit vraagstuk het volume constant is (afgesloten reactievat), dus voor elke component geldt dat zijn partieeldruk rechtevenredig is met zijn aantal molen.

Kijk naar de reactievergelijking: stel dat na instellen van het evenwicht de partieeldruk van H2 gelijk is aan X atm, wat is dan, na instellen van het evenwicht, de partieeldruk van de andere componenten?

PS: dit is een simpel vraagstuk, dus zoek het niet te moeilijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: HELP! PARTIEEL DRUK BEPALEN

Ik zie nu dat ik me vergis. Er wordt al begonnen met H2 maar er is in het begin geen CO aanwezig, dus dan is het het simpelst om daarop te richten.

Dus dan wordt de werkwijze:

Merk op dat in dit vraagstuk het volume constant is (afgesloten reactievat), dus voor elke component geldt dat zijn partieeldruk rechtevenredig is met zijn aantal molen.

Kijk naar de reactievergelijking: stel dat na instellen van het evenwicht de partieeldruk van CO gelijk is aan X atm, wat is dan, na instellen van het evenwicht, de partieeldruk van de andere componenten?

Reageer