Vorming van explosieve di-ethylether peroxiden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Vorming van explosieve di-ethylether peroxiden?

Hallo allen,
Ik maak een systeem waarin de expansie van di-ethylether bij temperaturen rond 35 °C zich vertaalt in lineaire beweging van een piston. Di-ethylether bevindt zich in een buitenste cilinder, waarbinnen een kleinere cilinder (de piston of zuiger) zich beweegt naargelang het volume toeneemt of afneemt bij toenemende of afnemende temperatuur.

Nu zou di-ethyl ether de neiging hebben explosieve peroxiden te vormen na verloop van tijd. Dit proces zou vooral beïnvloed worden door lucht- en lichtblootstelling. (Zie Engelstalige Wikipedia)

Kan ik hieruit besluiten dat in een gesloten systeem, zonder die blootstellingen, er geen sprake is van vorming van dergelijke peroxiden? En zelfs als er vorming is van peroxiden, zijn deze gevaarlijk in oploste toestand? Werkt het langdurig gebruik van di-ethylether rond zijn kookpunt (34,6 °C) de vorming van peroxiden in de hand?

Volgens https://sciencemadness.fandom.com/wiki/Diethyl_ether zou koper of ijzerdraad de vorming van peroxiden inhiberen. Mag ik ervan uitgaan bij aanbrengen van koperdraad de vorming van peroxiden in significante hoeveelheden geïnhibeerd wordt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vorming van explosieve di-ethylether peroxiden?

Nee, ja, ja en nee. Ik denk dat je beter je concept heroverweegt.

Reageer