Corrosie van koperleiding en retourcondensaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Corrosie van koperleiding en retourcondensaat

Beste Lezers,

Voor een praktijkprobleem zit ik met onderstaand vraagstuk:

Een warmtewisselaar in een luchtbehandelingsinstallatie heeft koperen gesoldeerde buizen.
Door deze warmtewisselaar stroomt retourcondensaat uit de stoomverbruikers van 90 grC.
Dit water is volledig gedemineraliseerd en heeft een pH van 5,5.

Nu zijn er bronnen die melden dat het koper hier sowieso door aangetast gaat worden door de afwezigheid van in water opgeloste deeltjes. Er zitten geen chemicalien in dit water.

Is er iemand die hier wat zinnigs kan zeggen over het al dan niet aangetast worden van de koperen buis?
Alvast hartelijk dank voor een reactie.

Groet,
Arnout

Berichten: 12.262

Re: Corrosie van koperleding en retourcondensaat

Gaat het om water in een gesloten systeem dat circuleert?

Berichten: 3

Re: Corrosie van koperleding en retourcondensaat

Nee, het is een kleine aftakking van een centrale condensaat verzamelleiding. Daarna gaat het naar een tank.


Berichten: 12.262

Re: Corrosie van koperleiding en retourcondensaat

Mij lijkt het ook sterk dat het een serieus probleem is - koperen waterleidingen worden veel gebruikt, ook voor warm water, en die gaan decennia lang mee zonder enig probleem.

Wat ik me wel afvraag is waarom de pH 5.5 is, als het zuiver water zou zijn bij 90 graden zou dat ongeveer 6.2 moeten zijn. Dat kan een meetfout zijn in dit heel gevoelige bereik, maar zo niet dan is er toch -iets- in het water opgelost dat de lagere pH kan verklaren. Wellicht domweg CO2 uit de lucht? Niet dat dat het koper zou aantasten, maar het geeft wel te denken over hoe zuiver dit water nou eigenlijk is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Corrosie van koperleiding en retourcondensaat

ik denk eerder dat er een beetje zuur komt uit de ionenwisselaar om het water te ontharden

Berichten: 3

Re: Corrosie van koperleiding en retourcondensaat

Bedankt voor het meedenken!
Mede door het rapport uit 1988 lijkt dat corrosie door gedistileerd water uitgesloten is. Het ketelvoedingswater is onthard water, geen demiwater. Er zitten dus nog wel mineralen in. daarna is het dus Het enige rest-risico dat er zou zijn is corrosie door de iets lagere pH.
Is er iets te zeggen over de snelheid van corrosie door pH 5,5 ten opzichte van de pH van leidingwater van ca. 7?

Reageer