Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Hoi allemaal.
Ik wil kaliumhydroxide maken uit kaliumcarbonaat doormiddel van elektrolyse. Ik heb een KOH oplossing nodig voor het verwijderen van CO2 en H2S (waterstofsulfide) uit mijn biogas.

Ik wil dit KOH zelf maken omdat ik een overvloed aan potas (K2CO3) uit de houtas van mijn kachel ipv KOH kopen en heb in de lente en zomer een overvloed aan zonne-energie die ik anders niet benut. Ik vind het sowieso een sport om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

Ik heb met het mooie weer van de laatste dagen elektrolyse gedaan van potas oplossing om KOH te verkrijgen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van grafiet elektrodes. De kathode brak echter snel af en vormde een kruidig bezinksel. Het koper dat verbonden zat aan deze +elektrode kwam in contact met de potas/KOH oplossing en vormde een groene verkleuring.
Cu2+ ionen als ik het goed heb?
Zowel grafiet als koper zijn dus niet echt geschikt hiervoor.
Nu zit ik te denken om platina stafen aan te schaffen hiervoor.
Platina lijkt me een inert edelmetaal dat hiervoor geschikt is. Alleen is het metaal erg prijzig en wil ik eigenlijk zeker weten dat dit niet wordt aangetast tijdens elektrolyse. Iemand hierzo misschien ervaring hiermee? Of zijn er goedkopere opties?

Berichten: 454

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Platina word inderdaad niet aangetast.Zelf wel es wat proefjes mee gedaan .Je kunt ook van dat draad kopen wat je vervolgens als een spiraal (veer) om iets heen wikkelt.
Kost inderdaad wel wat maar blijft ook zijn waarde houden .Net als goud kun je het altijd weer inwisselen

Berichten: 454

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Volgens mij kun jebeter schelpen op het strand gaan zoeken en die mee branden in je kachel of oude eierschalen.Dan heb je zo caoh2 en das veel makkelijker te maken .Branden en bij roodgloeiend eruit halen anders word het weer caco3(2).

Berichten: 12.262

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Platina is inderdaad wel het metaal dat je bij voorkeur gebruikt voor zoiets, maar het is wel heel erg duur.

Pas in ieder geval op als je zoiets online koopt: je loopt een gerede kans op zilver of koper draad te krijgen met een heel dun laagje platina erop. Afgezien van dat je bent opgelicht gaat dat ook niet werken: zelfs al is het laagje dicht dan heb je aan het uiteinde van de draad een stukje waar het kan onder-etsen. In de praktijk is zo'n laagje over het algemeen zelden perfect, zeker niet als het draad is dat je gaat buigen etc.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Op Youtube wordt bij experimenten van elektrolyse van water altijd roestvrij staal gebruikt. Zou dat hier niet ook goed werken?

Berichten: 12.262

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Mogelijk, maar het heeft wel zijn beperkingen: De feitelijke bescherming van RVS komt door een chroomoxide laagje dat zich vormt (en na mechanische beschadiging of bewerking vanzelf weer vorm in de lucht). Het valt zeker te proberen gezien het gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen is.

Een andere opties is wellicht titanium gaas, eventueel gecoat met een dun laag je platinaoxide of iets dergelijks. Dat wordt echt specifiek voor toepassing als electrodes gemaakt, soms ook met als basismateriaal een legering van titanium met iets als ruthenium, maar dan wordt het opeens weer heel duur.

RVS kun je goedkoop testen, je kunt RVS bouten, stangen etc kopen bij iedere bouwmarkt voor een prikkie. Voor zover ik weet is het redelijk goed bestand tegen bases bij een beetje normale temperatuur en concentratie: In die zin is dat proberen de moeite waard voordat je iets exotischer aanschaft.

Berichten: 9

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

@vincentcius. Calciumhydroxide daar zat ik zelf ook nog aan te denken het is ook heel geschikt om kooldioxide uit het biogas te verwijderen. Ik heb een aantal grote blokken kalksteen liggen afkomstig van de steengroeve in Winterswijk. Hiervan zou ik ongebluste kalk kunnen maken (CaO) met water vermengen en dan krijg je CaOH. Vervolgens het gas nog door een vat met zuur laten borrelen en dan is ook het ammoniak verwijdert en heb ik vrij zuiver methaangas.

@Benm Bedankt dat ga ik ook proberen om RVS te gebruiken voor electrolyze. Heb nog wat RVS schroeven liggen en als het toch wordt aangetast dan kan ik altijd nog platina elektrodes aanschaffen.

Berichten: 454

Re: Beste metaal electrode voor elektrolyse.

Hoi beste cosmic mind .Wel leuk dat je energie onafhankelijk wilt zijn en probeert.
Ja volgens mij is de temperatuur om Ca(OH2) te maken veel lager.Ik heb zelf nog wel es een hoop schelpen mee laten branden in een klei oven .Dat koste iets van 3 euro per kilo.Ik had het overigens wel in een pot met klei verwerkt en het proefje maar niet gemeld.Maar aangezien jij biogas kan maken kun je het misschien daar van maken .Denk dat de openhaard toch misschien een beetje lastig word .Je zou het er eventueel in kunnen voorverwarmen .Maar ik heb dus wel es schelpen op het gasfornuis rood gebrand .Daar vervolgens de CaO in water gemixt met K2O .Dan slaat de Ca(CO3)2 neer en heb je heel makkelijk K+ OH- .Maar inderdaad met die blokken van de steengroeve moet het ook goed lukken en het scheelt een tripje schelpen zoeken ;)
Maar ja nu zit je nog steeds met het probleem van overtollige stroom van je zonnepanelen .Misschien dat een hoop mensen hier wel een idee over hebben en is een goed idee als nieuw onderwerp.Ben benieuwt vrg vincent
(ammoniak door zoutzuur word ook nog es lekker zwart wit )

Reageer