NaF in water oplossen gevaarlijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

NaF in water oplossen gevaarlijk?

Ik ben aan het experimenteren met een aantal ets-stoffen, en ik vraag mij het volgende af.

NaF opelost in water vormt HF begrijp ik (Het word zelfs gebruikt om glas te etsen),

Ik ben nog maar een beginnende scheikundige, Maar ik weet dat HF nogal gevaarlijk is.

Dus mijn vraag is, is een oplossing van NaF en Water ook gevaarlijk?

En wat als ik deze verhit? HF heeft een erg laag kookpunt heb ik begrepen, dus dan kan er snel gas vormen.

Bij voorbaat dank!
Jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: NaF in water oplossen gevaarlijk?

Het werken met fluor zouten is per definitie levens gevaarlijk. Begin er niet aan! zeker niet als een beginnend chemicus.

Berichten: 2

Re: NaF in water oplossen gevaarlijk?

Bedankt voor het advies.

Maar nu vraag ik mij nog steeds wel af wat er gebeurt als NaF in water opgelost word, en of dat gevaarlijk it.
NaF word ook in heel kleine hoeveelheden opgelost in het drinkwater (in bepaalde landen) of het zit in tandpasta, dat is niet gevaarlijk.

Ik vraag me af bij welke concentraties het gevaarlijk word?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: NaF in water oplossen gevaarlijk?

Fluor is een extreem reactief element maar als zout gedraagt het zich helemaal anders en is het niet meer zo reactief want het heeft de edelgas structuur.

Fluor zouten zijn wel extreem giftig. Logisch ook aangezien het in minieme dosissen antibacterieel werkt zoals jezelf aangeeft. Zoek op MSDS NaF daar vind je alles over de veiligheid en ook de LD 50.

Reageer