Nitraat-ion maken uit stikstofatoom en zuurstofatomen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 86

Nitraat-ion maken uit stikstofatoom en zuurstofatomen

Dag iedereen

Dit gaat een rare of domme vraag zijn, maar ik vind het antwoord niet meteen en ik begin ook stevig te twijfelen aan mezelf.

Stel dat je met een stikstofatoom en 3 zuurstofatomen een nitraation wilt maken. Kunnen die dat gewoon zo doen?
Als ik de elektronen op tel die de atomen samen op hun valentieschil hebben dan kom ik uit op 23 (Stikstof heeft er 5, en de zuurstofatomen hebben er elk 6).

Als ik de Lewisstructuur teken van een nitraat-ion tel ik er 24, er komt dus een elektron bij. Maar ik vraag me af van waar moet die komen? Van het stikstof atoom of de drie zuurstofatomen kan toch niet?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Nitraat-ion maken uit stikstofatoom en zuurstofatomen

Een potje puur NO3- bestaat niet, het zit in een zout verbinding. Het andere deel van het zout levert dan het extra elektron.
Bvb: NaNO3.

Berichten: 15

Re: Nitraat-ion maken uit stikstofatoom en zuurstofatomen

Je kunt alleen een zout hebben waarin nitraationen voorkomen, zoals KNO3 (kaliumnitraat).
Nitraationen ionen komen dus enkel voor in combinatie met een positief ion.

Om op je vraag te komen: nitraationen vorm je met een redoxreactie. Daar kun je onder andere stikstof voor gebruiken met een oxidator. Dat zou bijvoorbeeld zuurstof kunnen zijn. Dus ja, in theorie kan het, maar ik ken eigenlijk geen praktijkvoorbeeld waarbij dit op deze manier wordt gedaan.

Hoop dat het nu wat duidelijker is?

Reageer