Invloed van Waterstof op het milieu

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1.816

Invloed van Waterstof op het milieu

Las laatst dat het gehalte aan Waterstof fors was toegenomen in de atmosfeer en mogelijk zelfs de afbraak van Methaan kan beïnvloeden, in negatieve zin.
Lijkt me dat Waterstof dus beter niet gebruikt moet gaan worden als energiebron voor van alles en ballonnetjes ed.

Gaarne uw mening.

Berichten: 626

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Vrij waterstofgas stijgt snel op en kan zelfs voor een deel de atmosfeer van de aarde verlaten.
Methaan en waterstof reageren niet met elkaar.
Uw conclusie vervallen daarmee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Waterdamp en ozon reageren en vormen hydroxyl (OH+).
Die radicalen breken op hun beurt methaan weer af. Methaan is een krachtig broeikasgas.

Maar die hydroxyl reageert ook met eventueel aanwezig waterstof, waardoor de afbraaksnelheid van methaan afneemt.

Berichten: 626

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Ik ken alleen OH-. Vergissing?
Waar is hierover info te vinden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

efdee schreef: di 28 sep 2021, 17:15 Ik ken alleen OH-. Vergissing?
Inderdaad, vergissing. Ik bedoelde OH·

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

efdee schreef: di 28 sep 2021, 17:15 Waar is hierover info te vinden?
Bijvoorbeeld hier.

Berichten: 626

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Ik zat dus indirect fout! Ik had geen idee van het beschreven proces.
Weer wat geleerd.

Berichten: 1.816

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Goede link Xilvo. Maar de algemene gedachte is dat het gebruik van dat Waterstof alleen maar "vrij" onschuldig Water oplevert en bruikbare energie, helaas is dat dus niet zo.

Het hele broeikaseffect is vele male complexer. Ok , wat protesteren tegen de Kooldioxide uitstoot, die minder moet worden. Zal wel wat helpen, maar zeker niet genoeg.

Feitelijk, zoals ik het zie, moeten we af van alles wat verbrand wordt om energie te maken. Heb het dan niet over een BBQ natuurlijk.

Echter hou ook niet van windmolens ed. Dus wat blijft over?

Berichten: 3.869

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Thionyl schreef: wo 29 sep 2021, 00:10 Feitelijk, zoals ik het zie, moeten we af van alles wat verbrand wordt om energie te maken. Heb het dan niet over een BBQ natuurlijk.
BBQ is gewoon zonne energie, immers je maakt eerst hout uit Co2 en zonneenergie en zet die daarna weer om in energie en Co2, dus eert investeren en daarna oogsten. Zelfde met fossiele brandstoffen, maar die investering is een paar miljoen jaar daarvoor gedaan toen al die Co2 in de atmosfeer blijkbaar nog geen probleem was.

Maar Waterstof ga je als het goed is verbranden en niet in de atmosfeer vrijlaten, dus dat effect zal altijd klein zijn, in ieder geval vele malen kleiner dan fossiele brandstoffen verbranden. Het leven is helaas een groot compromis en niemand wil terug naar een wereld zonder energie en met maar een handjevol mensen. Dus wat zijn de opties en welke kies je dan? ik zou dan toch voor waterstof gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

HansH schreef: wo 29 sep 2021, 08:39 Maar Waterstof ga je als het goed is verbranden en niet in de atmosfeer vrijlaten, dus dat effect zal altijd klein zijn, in ieder geval vele malen kleiner dan fossiele brandstoffen verbranden.
Het blijkt juist dat het effect aanzienlijk kan zijn als maar 1% van het gebruikte waterstop ontsnapt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Zoals ik het lees zou het overeenkomen met 0.6% van de huidige totale CO2-uitstoot als fossiele brandstoffen volledig worden vervangen door waterstof. Het komt erop neer dat je niet 100% maar "slechts" 99.4% van de huidige CO2-uitstoot (ten gevolge van fossiele brandstoffen) wegneemt. Ik vind dat effect eerder verwaarloosbaar dan aanzienlijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Ik weet niet wat er aan de hand is met mijn relatie met het "%" teken, maar ook hier heb ik dat over het hoofd gezien, net als in een ander topic gisteren.
Inderdaad, 0,6% is niet heel verontrustend.

Berichten: 1.816

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

@Marko, als er minder Methaan kan worden afgebroken, worden die invloeds-percentages effe anders. En Methaan uitstoot neemt enorm toe én is een tig keer sterker broeikasgas, dan Kooldioxide.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Als de methaanuitstoot toeneemt neemt ook de verhouding van methaan t.o.v. waterstof in de atmosfeer toe. Dan zal er minder waterstof met hydroxyl radicalen kunnen reageren. Maar als er geen andere mechanismes zijn waardoor waterstof verdwijnt, dan zal de waterstofconcentratie dan ook toe gaan nemen.

Om een model te maken zul je dus moeten weten of en wat andere manieren zijn waarop methaan afgebroken wordt, of en wat andere manieren zijn waarop waterstof weg reageert of verdwijnt. Eén manier waardoor waterstof verdwijnt is door de ruimte in te verdwijnen. Dat dat gebeurt is zeker, hoe groot dat effect is heb ik zo snel niet kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Invloed van Waterstof op het milieu

Het artikel baseert die 0.6% op de invloed van waterstof op de afbraak van methaan. Dus nee, die invloedspercentages worden niet anders, ook niet effe.

De berekening zelf is eigenlijk niet zo moeilijk - of beter gezegd, een simpele sigarendoosjesberekening komt een aardig eind in de richting:

De invloed van waterstof komt overeen met een GWP van 6, dat wil zeggen dat waterstof per kg even veel bijdraagt aan de opwarming als 6 kg CO2 dat doen.

Voor fossiele brandstoffen geldt dat de uitstoot ongeveer 50 (gas) tot 100 (steenkool) kg CO2 per GJ energie is. Aardolieproducten komen op ongeveer 75 kg/GJ, laten we dat als gemiddelde aanhouden voor alle fossiele brandstoffen.

Voor waterstof geldt: de energie-inhoud is 120 MJ/kg. Bij 100% rendement in de omzetting verbruik je dus 8.3 kg H2 per GJ aan energie. Verlies je daar 1% van door lekkage, dan stoot je dus 83 g CO2 uit per GJ, en dat komt qua bijdrage aan de opwarming (indirect door remming van de afbraak van methaan) overeen met 500 g CO2 -uitstoot.

500 g/GJ ten opzichte van 75 kg/GJ is 0.67%

Nu heb ik nogal enthousiast in het voordeel van de fossiele brandstoffen gerekend. Het rendement van een doorsnee brandstofcel is wat hoger dan het praktische rendement van motoren en turbines gemiddeld. En de 75 kg/GJ is ook enthousiast, zolang steen- en bruinkool nog een groot deel van de elektriciteitsproductie voorzien.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer