KCL maken thuis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

KCL maken thuis

Goedendag allen,

Voor mijn pH elektrode heb ik KCL nodig tegen het uitdrogen, echter heb ik dit niet in huis, helaas duurt bestellen te lang.
Is er een mogelijkheid om dmv huis tuin en keukenchemie 3mol/l KCL te maken? Keukenzout bevat inmiddels minimaal 66% kcl las ik alleen zit ik met de losse Na+ en Cl- ionen die ik moet scheiden wanneer ik het op los.

Ik heb alleen basis scheikunde gehad dus helaas heb ik geen idee hoe ik dit zou kunnen onttrekken aan het water

Berichten: 18

Re: KCL maken thuis

Is het wellicht mogelijk om keukenzout op te lossen in aceton, gezien de oplosbaarheid van NaCl in aceton goed is en KCl in aceton onoplosbaar is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: KCL maken thuis

Gerjan schreef: wo 24 mei 2023, 14:39 Keukenzout bevat inmiddels minimaal 66% kcl las ik
Volgens mij klopt dat niet. Dat geldt alleen voor speciale types keukenzout, zoals "lo salt".
Met de rest van jouw vraag kan ik je helaas niet helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: KCL maken thuis

ik verwacht dat het extraheren en zuiveren van KCL uit dieetzout best lang duurt, verwacht ik dat bestellen toch sneller, goedkoper en betrouwbaarder is.

Keukenzout bevat <2% kalium doorgaans. dit is aanwezig als vervuiling bij de zoutmijn of toegevoegd als KI.

Reageer