[scheikunde] Volledige verbranding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] Volledige verbranding

Butaan wordt gebruikt in een verwarmingsinstallatie. Deze installatie is optimaal afgesteld zodat butaan volledig verbrand wordt. Stel de reactievergelijking op & breng deze in evenwicht voor de volledige verbranding van butaan.

De oplossing is dit

2 C4H10+13 O2 ->8 CO2 +10 H2O+E

Maar hoe kom je hieraan?

Butaan = C4H10

Berichten: 157

Re: Volledige verbranding

Je moet ervoor zorgen dat voor en na de reactiepijl, alle elementen even vaak voorkomen. Bij volledige verbranding ontstaat er alleen CO2 en geen CO.

Het makkelijkste om dit te doen is eerst de reactie op te schrijven. Bij verbranding van CxHx ontstaat er meestal alleen water en CO2.

Dus voor de pijl butaan + zuurstof en na de pijl CO2 en water.

Probeer dan, van links naar rechts, alle elementen voor en na de pijl gelijk te krijgen. Begin dus bv eerst de C's gelijk te krijgen. Dit kan door een 4 voor CO2 te zetten.

Dan de H's. Dat kan door bv een 5 voor water te zetten.

Probeer hierna de O's gelijk te krijgen, enz, enz.

Mocht dit niet uitkomen (zoals bij jouw vraag), kan je weer sommige getallen x2 doen of x1,5. Een beetje logica en je krijgt alles wel gelijk.

Berichten: 21

Re: Volledige verbranding

ok, bedankt nu snap ik het

Berichten: 1

Re: Volledige verbranding

Ik ben hier momenteel ook mee bezig. Maar dit is bij een volledige verbranding. Wat als het nu niet volledig verbrand, komen er dan nog stoffen bij?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Volledige verbranding

Volledige verbranding betekent dat alle stoffen in de brandstof volledig geoxideerd worden. Voorbeelden hiervan zijn C tot CO2 en H tot H2O. Bij onvolledige verbranding van koolwaterstoffen krijg je bijvoorbeeld stoffen als CO en C.

Berichten: 1

Re: Volledige verbranding

Dankjewel, de uitleg is duidelijk en ik heb ervan geleerd!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Volledige verbranding

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer