Het retrosynthesetopic

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Tetrahydroxymethaan is niet stabiel en bestaat (dus) niet. Je kunt het dus ook niet synthetiseren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 24

Re: Het retrosynthesetopic

2 methyl THF bedoel je denk ik  http://www.sigmaaldrich.com/catalog/product/sial/155810?lang=en&region=NL hier is i te vinden en hij is zeer stabiel

Berichten: 6

Re: Het retrosynthesetopic

Als reactie op de vraag wat het scheikunde niveau is en hoe je dat kan leren begrijpen:
 
Wat je natuurlijk ook kan doen is zelfstudie die aan sluit op je kennis. Ik lees veel boeken over organische chemie en mechanismen en ik heb aardig door wat hier gezegd word hoewel het wel pittig blijft. Dit soort retrosynthetische kwesties zijn juist leuk en leerzaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Het retrosynthesetopic

Om dit topic even nieuw leven in te blazen:
Enige tijd geleden heb ik molecuul 1 ontworpen en moest ik een retrosynthese hier voor bedenken.
 
De intramoleculaire Prins is vanuit economisch oogpunt erg aantrekkelijk, maar zal niet uitsluitend de gewenste stereochemie geven. De relatieve stereochemie van 2 gaat waarschijnlijk ook nog eens verloren in de overgangstoestand.
 
Afbeelding
 
Als alternatieve (en veel langere route) heb ik de volgende synthese bedacht, met als cruciale stap een Wittig reactie:
Afbeelding
 
Alternatief zou het bromide startmatriaal vervangen kunnen worden door het alcohol, met als laatste stap oxidatie en Robinson annulering:
Afbeelding
 
Ik ben benieuwd of deze routes plausibel zijn en of jullie misschien andere stereoselectieve routes kunnen bedenken (van 9 stappen of minder).
 
Edit: let niet op het overdreven gebruik van kriebellijntjes, dat was deel van de opdracht :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Met betrekking tot je route zie ik een paar beren op de weg en een paar fouten of in ieder geval onduidelijkheden.
 
1. Wat gebeurt er bij de hetero-Diels-Alder reactie, en waarom denk je dat de producten op deze manier reageren en dit eindproduct ontstaat?
2. Bij de Diels-Alder reactie, waarom is dat keton ineens een alcohol geworden?
3. Hou er rekening mee dat er een heel zwik aan producten kan ontstaan bij de Diels-Alder reactie.
4. Je tekent een product met een OH-groep, een goede vertrekkende groep, een enon, en een base. Binnen 1 molecuul dus alle ruimte om op allerlei manieren te reageren. Hier moet je goed op letten en vermoedelijk extra beschermende groep-strategieën toepassen.
5. Vlak voor de Wittig-reactie voer je een oxidatie uit waardoor een keton ontstaat. Hou er rekening mee dat de stereochemie van de C-atomen daarnaast dan verloren gaat in verband met keto-enol tautomerisatie.
6. Dit gaat nog eens versterkt worden door de sterke base die je bij de Wittig-reactie gebruikt.
 
Let wel: deze tegenwerpingen maken het niet per se onmogelijk om deze route te gebruiken, maar stellen je wel voor grote uitdagingen, en zullen in sommige gevallen lage opbrengsten tot gevolg hebben. 
 
Met betekking tot je andere route: Ik zie daar geen Robbinson annulering in. Een Robbinson annulering is een conjugaat-additie gevolgd door een intramoleculaire aldol-condensatie. 
 
Ik zie hier wel een soort intramoleculaire aldo-reactie, maar volgens mij verdwijnt er een O-tje teveel. 
 
Ik vind deze route wel zeer elegant, maar ook hier moet je rekening houden met racemisatie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer