Wat is gasoline?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Wat is gasoline?

Ik heb een gasolinebrander, een erfenis van mijn grootvader.

Vroeger kocht mijn vader wel eens "gasoline" bij de petroleumboer. De brander werd voorverwarmd met spiritus in een uitsparing aan de bovenkant van de brander.

Ik zou de werking van het ding graag eens willen demonstreren aan mijn zonen. Ik weet echter niet wat voor brandstof er in moet.

Het is zeker niet de amerikaanse gasoline. Ik kan mij herinneren dat er een kleurloze vloeistof in ging, dus zeker geen benzine.

Als ik het weer kan bemachtigen dan herken ik zeker de geur.

Wat zou de normale chemische benaming van deze gasoline kunnen zijn?

Heeft iemand hier enig idee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat is gasoline?

hennep schreef: zo 23 dec 2012, 12:29
Als ik het weer kan bemachtigen dan herken ik zeker de geur.
snuffel dan eens aan een flesje petroleum?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat is gasoline?

mijn oude Van Dale (1976) vermeldt voor gasoline:

1) petroleumether; ook mengsel van minder vluchtige bestanddelen van ruwe petroleum, waarvan het kookpunt ligt tussen 100 en 150°C

2) zeer vluchtige benzine
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wat is gasoline?

Even een taalkundige aanvulling: benzine wordt in het Amerikaans Engels als gasoline vertaald en in het Brits Engels als petrol.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 12.262

Re: Wat is gasoline?

Die vertaling klopt inderdaad voor amerikaans en brits, maar het zou evt toch nog wel iets anders kunnen zijn.

Het nederlandse woord 'gasolie' betekent meestal diesel, wellicht stookolie of iets vergelijkbaars met het vlaamse mazout. Gezien de constructie met het voorverhitten middels spiritus lijkt het me onlogisch dat dit apparaat hoort te branden op een lichte brandstof als benzine - dat krijg je direct ook prima aangestoken.

Als je het wilt proberen, dan zou ik eens lampenolie overwegen - het soort dat in tuinfakkels en dergelijke gaat.
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Wat is gasoline?


snuffel dan eens aan een flesje petroleum?
Daar hoef ik niet aan de snuffelen. Ik heb het lang in stormlampen gebruikt. Totdat ik het niet meer in mijn directe omgeving kon kopen en daar lampenolie voor ben gaan gebruiken.

Petroleumether is denk ik te vluchtig. Het ruikt ook "niet goed".Ik heb in 1980 stage gelopen op het pesticidenlab van Unilever, daar gebruikte ik petroleumether. Het werd daar ter plekke gedestilleerd om zeer zuivere bepalingen te kunnen doen. Misschien dat een zwaardere fractie wel bruikbaar is maar daar heb ik geen ervaring mee.Misschien dat lampenolie wel gaat werken. Het ruikt duidelijk anders maar qua vluchtigheid is het (denk ik) veiliger dan benzine of petroleumether. Bedankt voor deze suggestie.

Stookolie, diesel, mazout (of in het nederlands huisbrandolie) zijn waarschijnlijk te zware fracties.  Benzine kun je inderdaad direct aansteken maar dat kon ik met de "gasoline" ook. Het brandde gelijk met een sterk roetende vlam als ik er een lucifer boven hield.Het voorverwarmen gebeurt om de vloeibare brandstof te vergassen. Het  lijkt dan ook net een gasvlam.

Berichten: 12.262

Re: Wat is gasoline?

Kun je een paar foto's plaatsen van die brander?
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Wat is gasoline?


Berichten: 12.262

Re: Wat is gasoline?

Ah, ik dat is iets heel anders dan ik in gedachten had - ik dacht aan de brander vergelijkbaar met de functie van een gasfornuis, maar dit lijkt meer op een butane torch in functie.

Ik kan er op zicht echt niet aan zien welke brandstof erin thuis hoort, maar wellicht is de handigste/veiligste manier om daarachter te komen te beginnen met een zware fractie (lampenolie) oid en dan lichtere te proberen totdat het optimaal werkt.
Victory through technology

Berichten: 42

Re: Wat is gasoline?

Zag op foto dat het een barthel brander is, hiervan is wel het een en ander van te vinden op internet. Ook op marktplaats staan een paar mooie exemplaren.

Waarschijnlijk moet er toch benzine in, trouwens benzine is kleurloos.

Benzine heeft een hoge dampspanning waardoor er druk opbouw is in het tankje en het daardoor naar de brander stroomt. LPG (propaan of butaan) zou nog beter zijn maar dit is een beetje moeilijk gieten in het tankje.

Zag dat je sommige modellen de brander tip moet voorverwarmen om de aanzuigende werking te krijgen, of dat je het tankje moet voorverwarmen om druk opbouw te krijgen.

Zie dat er aan de zijkant een zwart hendeltje zit, dit is waarschijnlijk een pompje om het tankje op te pompen waardoor het naar de brander stroomt. Net zoals bij de moderne benzine camping branders.

Maar het is een oud modelletje dus ik zou het zoals Benm zegt eerst met lampolie proberen. Dit is kerosine en is ook (zo goed als kleurloos). Dit heeft wel een wat lagere dampspanning doet verdamp misschien wat minder goed.

Succes en kijk uit voor je wenkbrauwen :P

Berichten: 1

Re: Wat is gasoline?

Hennep de gasoline die jij beschrijft is inderdaad een hele zuivere benzine. Vergelijkbaar met wasbenzine. Ik haalde dat begin 60erjaren in het oude haven gebied (borneokade,javakade etc) van A'dam. Wij gebruikte dit als brandstof voor de soldeerbranders. Voorverwarmen met spiritus anders kwam er een grote straalvloeistof uit. Om de druk te verhogen zat er ook een pompje op. Denk aan een fietspomp. Deze soldeerbranders waren er in verschillende grootte.

Berichten: 1.816

Re: Wat is gasoline?

Het is een oud topic, Maar dit is gewoon een diesel/petroleumbrander. Heb zo'n ding vele jaren gehad en was een prima ding, dat je ondersteboven kon houden, door de lont in de tank en bleef branden, dit in tegenstelling met een LPG/Propaan brandertje en nog veel heter ook. En idd even met wat spiritus of meta blokje enz. voorverwarmen, dan druk maken, met de pomp en voilá . Dit is absoluut geen benzinebrander. Voor een (loodvrije!) benzinebrander is eigenlijk geen drukpomp nodig, wat handwarmte is al genoeg en voorverwarmen is dan ook overbodig, (denk aan een dieselauto--> voorgloeien) Daarnaast heeft deze brander geen warmte-beschermingsschild. Denk een (potentieel?) gevaarlijk ding als je er benzine in doet.  Vergelijk het met een (camping) primusbrander.  Kritisch bij deze brander zijn ook de grafietdichtingen, die zijn kwetsbaar. Reserve onderdelen zitten in het handvat.
 
Lampenolie is niet echt geschikt, vanwege het iets hogere kookpunt tov diesel enz. 
Als dat erfstuk het nog doet, wees er dan zuinig op, ze worden schaars. 
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat is gasoline?

Opmerking moderator

bedankt voor de aanvullingen maar gezien dat dit topic een 6 jaar oud is verwacht ik niet dat de topic starter dit onderwerp nog onder de aandacht heeft. gelieve hiermee rekening houden met uw reacties.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer