Identificeren polystyreen(piepschuim)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Identificeren polystyreen(piepschuim)

Hoii allemaal, ik zit in mijn eerste jaar op hogeschool leiden chemie, wij zijn op dit moment bezig met een waterkwaliteit project. 1 van de onderzoeksvragen is wat drijft er op het vervuilde water. Het is duidelijk te zien dat het piepschuim is, toch moeten wij dit indentificeren door middel van een expiriment. Nou hebben wij al smeltpuntsbepaling en IR. Mijn vraag is zijn er nog meer technieken om het te identificeren??

Berichten: 772

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

identificatie van organische moleculen is mogelijk met verschillende technieken: 1) UV-VIS spectroscopie (aantonen meervoudige bindingen), 2) IR spectroscopie (aantonen functionele groepen) , 3) Raman spectroscopie: analoog als IR qua verkregeninformatie 4) NMR spectroscopie (ontrafelen opbouw koolstofskelet)

Smeltpuntsbepalingen kunnen ook, maar ik vermoed dat dit wat moeilijk zal zijn voor piepschuim. Verder is NMR vaak moeilijk toegankelijk, zelfs voor hogeschoolstudenten. Bovendien is de werking ervan niet echt geschikt om uit te leggen aan eerstejaarsstudenten.

Identificatie zul je dus het beste doen via IR.m spectroscopie. Veel andere opties zijn er niet. De meeste moderne IR spectroscopen hebben ingebouwde databanken die rechtstreeks uit het opgenomen spectrum de gezochte molecule kunnen identificeren.

Berichten: 2

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Dankuwel voor de reactie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Piepschuim bestaat toch niet uit organische moleculen? Het is polystyreen.

Berichten: 1.816

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Waar bestaat het dan wel uit, Klazon? Het wordt toch gemaakt van styreen= organisch en daarnaast vaak opgeblazen met allerlei gassen. Ook een polymeer is een molekuul alleen wat groot uitgevallen.
 
Voor TS, een simpele test is de oplosbaarheid in aceton, als indicatie.  En dat piep-effect is ook redelijk uniek. 
LiA

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Er zijn kennelijk meerdere definities van wat organisch is. Voor mij zijn organische moleculen stoffen die deel (kunnen) uitmaken van een levend organisme. Styreen en polystyreen zijn dat naar mijn mening niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

In de chemie worden molekulen die zowel C als H atomen bevatten organisch genoemd.
Styreen en PS vallen in die categorie.
 
Of die molekulen al dan niet in levende organismen voorkomen doet niet ter zake.
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Organische_chemie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Okee, als jij het zegt zal het wel. Maar op mij kwam het een beetje vreemd over dat een plasticsoort tot de organische stoffen wordt gerekend.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

klazon schreef:  Voor mij zijn organische moleculen stoffen die deel (kunnen) uitmaken van een levend organisme.
In dat geval ga je dus uit van het vitalisme dat stelt dat koolstofverbindingen uitsluitend door levende organismen kunnen worden voortgebracht. Wöhlers synthese in 1828 van ureum uit ammoniumcyanaat toont echter aan dat koolstofverbindingen ook zuiver synthetisch, dus zonder levende organismen, kunnen worden voortgebracht. Wöhlers synthese betekende dan ook dat de opvattingen van het vitalisme achterhaald waren. Het onderscheid tussen anorganische en organische chemie dat we nu nog kennen is nog een overblijfsel van het vitalisme.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 1.816

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Klazon, snap je verwarring. Noem het koolstofchemie en probleempje is weg. Maar lastig blijft het soms. Als een molekuul of zout een C-atoom bevat een carbonaat bv, is het dan organisch? Nee dan gaan er andere regels voor of bijv. CCl 4, is organisch, maar bevat geen H-atoom. Ach laat maar, zijn grensgevallen en leuk voor filosofen in de chemie. Net zoiets als  één elektron maakt geen stroom, of de def. stroom loopt van + naar -.
Is allemaal ontstaan in een tijd dat men wel zocht naar een definitie, maar echte kennis erover ontbrak en leeft vrolijk voort. Vitalisme? ok, zal wel. 
 
Maar voor TS, : Neem een monster, er zal wel genoeg liggen op het water en stel de dichtheid vast. Eventueel van een gesmolten sample. Ook oudere technieken werken soms. Ook is het blaasgas van dat spul een aanwijzing, is pentaan, dacht ik. Hoe dan ook, is een blaasgas een indicatie ervan. Want er zijn niet veel plastik soorten die blaasgas bevatten.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Probeer te achterhalen wat de reden is dat je een identificatietest moet uitvoeren, en wat het leerpunt hierbij kan zijn.
Een onderdeel is het vaststellen van het soort materiaal van de drijvende objecten. Je zegt dat je duidelijk kunt zien dat het piepschuim is. Kun je een definitie geven van wat volgens jou piepschuim is?
Ik heb eens iemand gekend die zowat alle vogels een 'mus' of een 'duif' noemde...
 
Als je enkele eenvoudige tests wil: http://wsvkunststoffen.nl/herkennen-van-kunststoffen/
 
(Tijdens de opleiding kunststoftechniek kwam een van de studenten met een afkorting van een kunststof welke hij dat weekend had gezien: BBP en ZBBP. Of de leraar dat ook kende? Die keek eens in zijn boeken waar termen als EPS, HDPE, PMMA, POM, en PTFE in stonden, maar BBP of ZBBP kon hij niet thuis brengen.
Waar of de student het dan had gezien? Antwoord van de student: "Bij de Boerenbond! Er stond een bordje bij de afdeling landbouwplastic: BoerenBond Plastic, en Zwart BoerenBond Plastic!")

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Identificeren polystyreen(piepschuim)

Of NMR moeilijk toegankelijk is verschilt per hogeschool. Maar ik zou het daardoor niet tegen laten houden. De vraag is hoe je polystyreen kunt identificeren, en NMR is uitermate geschikt. Als er een praktische reden is om het niet te doen hoor je dat vanzelf.
 
Dat het voor een eerstejaars te moeilijk is om de werking te begrijpen, mwah. Je kunt het zo moeilijk en zo makkelijk maken als je zelf wil. Als je NMR écht wil begrijpen, ben je wel een paar jaar verder, en zelfs dan leer je iedere dag nog bij. Maar met de kennis van enkele basisprincipes kom je een heel eind. En er zijn tal van plaatsen waar die basisprincipes in het eerste jaar worden aangeleerd. En zelfs als dat niet het geval was zou ik me daar niet door tegen laten houden. Iets niet gaan doen omdat je wellicht moeite hebt om de principes te doorgronden, lijkt me de omgekeerde wereld. Ik zou liever inzetten op: proberen de principes te doorgronden zodat je een techniek kunt gebruiken en je je vraag kunt beantwoorden.
 
Smeltpuntsbepaling is voor PS niet zo geschikt. Polystyreen heeft geen smeltpunt. Wel een glasovergangstemperatuur, die je met geschikte apparatuur (DSC) kunt bepalen. Maar die temperatuur ligt dan in een bepaald bereik, afhankelijk van de precieze vorm van het PS, zodat de waarde die je vindt hooguit een aanwijzing is dat je vermoeden juist is. Maar nooit een bevestiging.
 
Verder kunt je kunststoffen identificeren aan de hand van een vlamproef. In een vlam houden en kijken wat er gebeurt. Verschillende kunststoffen gedragen zich op verschillende manieren, in de zin van de kleur die de vlam krijgt, of het gaat roken, hoe het gaat ruiken, enzovoort enzovoort. Niet de meest prettige proef om uit te voeren, maar wel een die je in de goede richting leidt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer