Abrikozen pitten en cyanide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Abrikozen pitten en cyanide

Nog een voorbeeldje dat het niet zonder risico is om aan etenswaren zomaar eens iets te proberen:
 
https://nos.nl/artikel/2209742-natuurwinkel-haalt-giftige-abrikozenpitten-uit-schappen.html?
 

Opmerking moderator

Even de discussie over abrikozenpitten afgesplitst van het Kooktechnieken topic omdat het daar toch wat misstaat

Berichten: 12.262

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Dat is wel vrij bizar, al vraag ik me af hoe je die dingen uberhaupt eet? Lijkt me te hard om te kauwen en te groot om geheel door te slikken, al zou je het willen.
 
Daarnaast is toch wel bekend dat pitten van dergelijke vruchten cyanide kunnen bevatten - normaliter geen probleem gezien mensen die pitten niet eten, maar het wil nog wel eens een huisdier (knaagdieren krijgen die pitten wel open) fataal worden. 
Victory through technology


Berichten: 12.262

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Ze zullen het vast verkopen als een remedie tegen allerlei ziekten, waarschijnlijk zonder enig wetenschappelijk bewijs zoals dat wel vaker gaat. Het is technisch gezien voedsel en geen medicatie, en dan mag je meer claims maken zonder fatsoenlijk bewijs. Overigens is dat altijd wel het zoeken van het randje, aanprijzen als effectief tegen een ziekte oid mag bijvoorbeeld niet (tenzij het waar is natuurlijk, citroenen voorkomen scheurbuik oid). 
 
Persoonlijk vind ik het waanzin dat dit soort producten verkocht mogen worden aan consumenten. Voor synthetische chemicaliën worden enorme veiligheidsmarges gehanteerd, terwijl ze hier nauwelijks aanwezig zijn, want het zijn 'natuurlijke extracten'. 
 
Afgezien daarvan is het m.i. sowieso niet verstandig verpakkingen te verkopen met hoeveelheden die in totaal gevaarlijk kunnen zijn voor de niet-geinformeerde consument. Natuurlijk geldt dat ook wel voor iets als een 3 liter fles vodka, maar daarvan weet vrijwel iedereen dat het in 1 dag leegdrinken daarvan slecht gaat aflopen (en waarschijnlijk ergens laveloos op de grond ligt nog voordat de helft geconsumeerd is). Bij dit soort pitten, extracten en dergelijke kun je echter gemakkelijk een onveilige hoeveelheid naar binnen werken - het is zoiets zoals als een zak chips verkopen waarvan je na 10 chipjes dodelijke verschijnselen krijgt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Tja wat sommige mensen geloven.
Afbeelding
 
Vele pitten en zaden bevatten idd gluconocyanide verbindingen. De bekendste voorbeelden zijn: appels, peren, bittere amandelen en pitten van steenvruchten. Normaal gesproken is de concentratie cyanide in voedingsmiddelen niet dedecteerbaar tot zeer laag dmv, processing (verhitten van de gepureerde abrikozen pitten voor banketspijs zal de cyanide doen vervliegen), sortering van rassen (alleen gepasteuriseerde zoete amandelen in de notenmix) of algemeen lage concentraties die gecoat zijn (appelpitten).
 
Dat abrikozenpitten zo verkocht mochten worden sta ik letterlijk versteld van en het inadekwate optreden van de EFSA en daar mee de NVWA verbazen mij nog meer. Dit soort producten moeten nooit op de consumentenmarkt mogen komen. van mij mag de EU verordening 2017/1231 direct en met onmiddellijke ingang aangepast worden zodat steenvrucht pitten niet op de consumentenmarkt voor voedingsmiddelen/suplementen en onbewezen ideetjes (zie Lubach) mogen gebracht worden. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32017R1237
 
Over wie dat soort producten gebruiken, tja daar ken je kort over zijn. Sommige mensen geloven altijd nog in Kwakzalverij middelen omdat die natuurlijk zijn (een salade van berenklauw met nachtschade dressing is ook natuurlijk en zal je direct een reisje naar de SEH geven). Bij cyanide is het nog erger omdat er kwakzalvers zijn die de cyanide verbinding Amygdalin  (ook wel verward met de synhetische variant Laetrile) vermarkten als vitamine B17 welke bescherming tegen kanker zal moeten geven. Natuurlijk (pun intended) complete flauwe kul maar mensen geloven soms in dit soort dingen, ook omdat ze niet beter (willen) weten.
Voor meer informatie over B17, zie: https://www.canceractive.com/cancer-active-page-link.aspx?n=512en http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/cancer-in-general/treatment/complementary-alternative-therapies/individual-therapies/laetrile
 
 
\\off topic\\ Ik ben op het lab altijd erg oplettend voor de bekende amandelgeur, erg leuk wanneer mijn collega een amandelaroma pakt als benzylaldehyde, ik ruik het en zeg er wat van, hij nee ik heb cinnamaldehyde gepakt (kaneel) tja tot hij het lable leeste en mij gelijk gaf. Dat hij het verschil niet rook verbaast mij nog. \\back to topic\\
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Niet iedereen kan de geur van cyanide ruiken. Sommige mensen, zo'n 20 tot 40% van de mannen, kan deze vanwege een X-linked recessieve genetische variabiliteit niet ruiken. Wellicht hoort je collega tot die groep.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Het ging hier om een andere stof dan cyanide, namelijk benzylaldehyde. Daarnaast moeten wij voor ons werk jaarlijks sensorische examens afleggen waarbij wij o.a. aroma;s moeten kunnen identificeren. En amandel geur is daar vaste prik in.
 
Wel denk ik dat ik zelf gevoeliger ben dan dat hij is op (amandel)aroma's
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Abrikozen pitten en cyanide

ArcherBarry schreef: Over wie dat soort producten gebruiken, tja daar ken je kort over zijn. Sommige mensen geloven altijd nog in Kwakzalverij middelen omdat die natuurlijk zijn (een salade van berenklauw met nachtschade dressing is ook natuurlijk en zal je direct een reisje naar de SEH geven). 
 
Tja, maar gezien de verpakking etc ziet  het er eigenlijk ook wel uit als iets dat je als een snack zou kunnen eten. 
 
Smaken verschillen natuurlijk, maar het kan maar zo dat iemand die hele zak leeg eet omdat ie ze lekker vindt. Dat is bij amandelen ook niet ondenkbaar, maar bij amandelen bedoeld voor consumptie zit er in een hele zak nog niet genoeg om je ziek te maken. 
 
De NVWA zou hier wel moeten optreden vind ik - de kans dat iemand zo'n zak leeg eet is best reeel. Aan een hele zak keukenzout ga je ook wel dood, maar de kans dat iemand dat voor elkaar krijgt lijkt me gering. 
Victory through technology

Berichten: 391

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Moeten we de consumptie van cassave ook gaan verbieden?

Berichten: 12.262

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Dat lijkt me niet direct noodzakelijk, al weet ik niet precies hoeveel je daarvan moet eten wil het toxisch zijn. 
 
Er zijn zoveel dingen die gevaarlijk of zelfs dodelijk kunnen zijn als je ze in extreme hoeveelheden eet. De vraag is meer wat voor een leek een extreme hoeveelheid is: Een zakje 'nootjes' zoals die pitten lijkt me niet direct extreem, ik zou dezelfde hoeveelheid aan pinda's oid gerust eten zonder me zorgen te maken daardoor vergiftigd te raken. 
 
Anderzijds is het ook gewoon zo dat een kilopak zout genoeg is om 5 a 10 mensen te doden als ze zo idioot zouden zijn allemaal een onsje te eten en het restant te verdelen, en vervolgens niet naar de ehbo afgevoerd te worden... maar dat doet domweg niemand, een ons zout eten is gewoon ondoenlijk, al staat er geen enkele waarschuwing op de verpakking dat je dat niet moet doen. 
Victory through technology


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Abrikozen pitten en cyanide

tja klinkt als mosterd na de maaltijd...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Zolang je die mosterd nog kunt eten valt het ook wel weer mee :)
 
Maar het hele concept 'natuurlijk=veilig' moet echt over boord!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Abrikozen pitten en cyanide

https://nos.nl/artikel/2216762-ook-g-w-gezondheidswinkel-haalt-abrikozenpitten-terug.html
 
Politieke gevolgen?
 
Minister Bruins (Medische Zorg) laat onderzoeken of extra maatregelen moeten worden genomen.
 

Berichten: 12.262

Re: Abrikozen pitten en cyanide

Mogelijk, er zijn zekere veiligheidsmarges voor voedselproducten, en deze pitten voldoen daar absoluut niet aan. 

De vraag is of ze een uitzonderingspositie krijgen zoals ingredienten als alcohol, keukenzout en dergelijke waarbij 10 keer de 'gangbare dosis' fataal kan zijn, terwijl dat voor 'kunstmatige' ingredienten eerder 1000 keer is. 
 
Ergens zie ik het hierbij wel gebeuren gezien je vrij gemakkelijk kunt denken dat het gewoon een zak nootjes is (als in pinda's of pistache etc) en je jezelf het ziekenhuis in kunt eten zonder dat dat direct door te hebben. Misschien zou een hele grote 'toxic' waarschuwing niet misstaan, vergelijkbaar met wat er op sigaretten staat... al ga je van een pakje of twee daarvan meestal niet acuut dood :D
Victory through technology

Reageer