Waarom word onze ester roze?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Waarom word onze ester roze?

Wij hebben vorige week op school een experiment waar wij een ester moesten creëren.
 
 
Werkwijze
Allereerst hebben we in een reageerbuis de benodigde stoffen gedaan, deze waren de ester, 3-methylbutylethanoaat en een katalysator. Als katalysator hebben we zwavelzuur gebruikt. Deze reageerbuis hebben we vervolgens aan de standaard vastgemaakt, dit zodat de reageerbuis precies in het zandbakje kon liggen. Het kookpunt van 3-methylbutylethanoaat is 142, we moesten ervoor zorgen dat we tot deze temperatuur zouden komen zodat de geur van banaantjes het beste naar voren zou komen. Door de gekookte stof aan het einde in een bakje ijskoud water met een ijsblokje te doen komt de geur van banaantjes nog sterker naar voren. 
 
We konden de ester goed ruiken maar de oplossing werd roze hoe kan dit?
 
Groetjes Robin en Emma

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom word onze ester roze?

wellicht wat aanwezige verontreinigingen in de chemicaliën of op het gebruikte glaswerk
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waarom word onze ester roze?

Hebben jullie kolven of bekerglazen waar de chemicaliën in zaten met rode stift gemarkeerd?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Waarom word onze ester roze?

Hebben jullie kolven of bekerglazen waar de chemicaliën in zaten met rode stift gemarkeerd?
Nee we hebben het niet gemarkeerd en het werd pas roze toen toen hij verwarmd was.

Reageer