Van urine naar ammoniak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Van urine naar ammoniak

Hallo,
Ik ben een brochure aan het vertalen van een product voor veehouders. Hierin staat een vereenvoudigde weergave van het ontstaan van ammoniak uit urine.
 
Urea -> Ammonium Salt (NH4+) -> Gaseous Ammonia (NH3+)
 
De vertaling die ik heb is
 
Urea -> Ammonium ionen (NH4+) -> Ammoniak (NH3)
 
Mijn vraag is:
-volgens mij is NH3+ in de originele brochure niet goed, klopt dit?
-klopt de rest van de vereenvoudigde weergave?
 
Mvg Chris

Berichten: 12.262

Re: Van urine naar ammoniak

De rest kan ik niet zien, maar NH3 is ammoniak als gas, NH4+ is een ammonium ion zoals je dat aantreft in een oplossing van ammoniak gas in water ('ammonia' van de drogist, zeg maar). Gezien ammoniak een zwakke base is vindt je in een oplossing in water zowel opgelost NH3 als gedissocieert NH4+ / OH- aan. 
Victory through technology

Berichten: 18

Re: Van urine naar ammoniak

Benm schreef: De rest kan ik niet zien, maar NH3 is ammoniak als gas, NH4+ is een ammonium ion zoals je dat aantreft in een oplossing van ammoniak gas in water ('ammonia' van de drogist, zeg maar). Gezien ammoniak een zwakke base is vindt je in een oplossing in water zowel opgelost NH3 als gedissocieert NH4+ / OH- aan. 
Beste Benm, hartelijk dank voor de reactie. 
 
Ik zal mijn tweede vraag anders formuleren. Zoals je ziet heb ik een attachment toegevoegd van het Engelse plaatje; ik wil dit plaatje vertalen in het Nederlands. Zoals je al hebt bevestigd klopt de NH3+ niet in het Engelse plaats, en dit moet ik dus aanpassen in mijn "vertaling" naar NH3. Ik vroeg me af of de vereenvoudigde weergave op dit plaatje verder wel correct is, of zou jij misschien nog iets anders wijzigen om het completer of beter te maken?
 
Nu met jouw informatie wil ik er dus van maken: Urea -> Ammonia (NH4+) -> Ammoniak (NH3)
 
Mvg Chris
Bijlagen
urea to nh3.jpg
urea to nh3.jpg (53.94 KiB) 2105 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Van urine naar ammoniak

De + in NH3+ in het plaatje staat daar inderdaad foutief, je kunt er NH3 van maken. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Van urine naar ammoniak

Opmerking: urea kan worden vertaald als ureum.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 18

Re: Van urine naar ammoniak

Bedankt beiden voor jullie reacties!

Reageer