Vers olijfolie en gasvorming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Vers olijfolie en gasvorming

Heeft iemand een idee over gasvorming bij vers olijfolie? De fles is dus meerdere malen opengeweest (binnen 2-3 dagen) en in een donkere ruimte bewaard en er vormt zich elke keer gas.

Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak. Heb zelf online niets kunnen vinden. Zijn er ook bepaalde testen die ik kan uitvoeren of ruilen om te weten wat voor gas het is?

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Vers olijfolie en gasvorming

gasvorming is niet normaal nee. Kan jij zien of er wellicht een scheidings laag in de olie is? ik weet niet wat jij bedoelt met "vers" maar als er water onderop de olie zit kan het zijn dat daar een gist wat aan het fermenteren is en dat er CO2 gevormd wordt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Hoe ruikt de olijfolie? Zweterig? Dan zou ik hem gewoon terug brengen naar waar je hem gekocht hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Ik heb de olie gekregen van een kennis! Ik had 1 liter gekregen toen de eerste persing erdoor ging. Deze heeft geen gasvorming. En nadat de hele oogst geperst was heb ik 5 liter gekregen en daar is er wel gasvorming. Heb even gebeld en bij hen is er ook gasvorming.

Ik zal straks eens zien of er nog wat opvalt (geur en kleur). Kan het zijn dat er zout of natriumcarbonaat aan wordt toegevoegd bij of na de persing? Ik zal dit navragen, maar de eigenaar was ook niet de hele tijd aanwezig bij de aannemer die de plukking, reiniging, persing, enz... uitvoert.

Dank u om mee te denken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Vers olijfolie en gasvorming

zouten toevoegen aan olijfolie? dat mag per Italiaanse warenwet niet. Als dat het geval is heb je te maken met vervalsing.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Als de olie zweterig ruikt en ook niet lekker smaakt dan is er sprake van schimmels geweest tijdens het proces, ik kan me op dit moment niets anders voorstellen doch ruikt en smaakt deze goed dan kunnen we dit alsnog uitsluiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Vers olijfolie en gasvorming

zouten toevoegen aan olijfolie? dat mag per Italiaanse warenwet niet. Als dat het geval is heb je te maken met vervalsing.
Hey, deze olijfolie is via Spanje.

En de olijfolie is ook uitsluitend voor eigen (familie en kennissen) gebruik en niet voor verkoop. Dan heeft een bepaalde wet van Italië toch geen impact op uw eigen oogst?

Dus de zouten zijn voor het maskeren van schimmels als ik het goed begrijp? En dit kan de oorzaak zijn van de gasvorming? Ik dacht voor de houdbaarheid...

Ik en anderen hebben geen scheidingslaag opgemerkt. En de geur is ook zeker niets op aan te merken.

Maar er is een witgrijze aanslag op de zijwand tot 4-6 CM van de bodem (fles van 5 Liter). Op de bodem zelf is er nog wat pulp van de persing zelf neergeslagen (donkergroen, zonder enige witte aanslag). Volgens mij was deze (witgrijze) aanslag 48u geleden iets minder (4 cm). Ik heb het gas niet kunnen opvangen, maar in 24u is er voldoende om echt een fanta-geluid te maken bij het openen. Denken jullie dan aan stikstofgas?

EDIT: ik had 4 dagen terug wat afgegoten in een kleinere fles. Heb even naar gekeken en ook hier blijkt er een klein witgrijze aanslag van ca 1cm² onderaan, aan de zijkant. Op de onderkant zijn er verschillende luchtbellen waar te nemen. En het flesje (750 mL) staat goed bol vanwege de gasvorming.

Berichten: 12.262

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Het zou kunnen dat er toch een waterfractie in zit die heel langzaam uitzakt (heel fijne druppeltjes oid), en wellicht vergist daar wel wat - gisten genoeg op olijven die zo van de boo komen. Ergens betwijfel ik of het kwaad kan, afgezien van het risico op ontploffende flessen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Het zou kunnen dat er toch een waterfractie in zit die heel langzaam uitzakt (heel fijne druppeltjes oid), en wellicht vergist daar wel wat - gisten genoeg op olijven die zo van de boo komen. Ergens betwijfel ik of het kwaad kan, afgezien van het risico op ontploffende flessen. 
Goed geconstateerd, maar het is dan wel héél fijne minieme, niet merkbare waterdruppeltjes... En dit lijkt mij dan veel te weinig om elke 24u genoeg gasvorming te vormen dat een fles bol gaat staan.

Vind het alleen bizar dat ik het nooit eerder heb meegemaakt. Merk geen afwijkende geur op en de smaak zit ook wel goed. De witgrijze zone onderaan is hetzelfde gebleven op alle flessen.

Risico dat de flessen gaan ontploffen is denk ik niet mogelijk want er blijft een marge om de fles in te drukken. De gasvorming bereikt vermoedelijk een bepaald intern evenwicht.

Berichten: 12.262

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Van dat laatste zou ik zeker niet uitgaan, ik heb zelf bierflessen zien ontploffen als gevolg van nagisting. Dat waren overigens wel glazen flessen, als je met plastic werkt kunnen ze nog steeds ontploffen door overdruk maar is het gevaar (in de zin van letsel) iets minder groot.
 
Interessant is hoe dit verder gaat verlopen, het kan zijn dat de hele waterfractie incl mogelijke gisten en dergelijke eruit zakt over het verloop van een paar weken, waarna je de olie kunt afgieten naar andere flessen en de drab achterlaat. 
 
Voor zover ik begrijp is het een huisgemaakt product en dan kan zoiets gewoon gebeuren. Ik neem aan dat die olie middels een koud proces is ontrokken aan de olijven, en dan kan het gewoon zijn dat er een minimale hoeveelheid water is meegekomen, evenals koolhydraten die kunnen vergisten. Anders dan bij een industrieel product heb je de mogelijkheid om dagelijks of wekelijks even 'de druk van de fles' te laten, en ik zou vooral aanraden dat te doen. Ontploffende flessen in een supermarkt oid zijn een drama, maar als het om een paar flessen voor eigen gebruik gaat lijkt het me een kleine moeite ze zo nu en dan even te openen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Vers olijfolie en gasvorming

Maar....heb je geen waterslot liggen waar je wat helder kalkwater in kan doen? Als het rap troebel wordt, heb je in elk geval koolstofdioxide te pakken....
 
Kan ook door opvangen gas (injectiespuit) en dit in een afsluitbaar glas/pot even schudden met het kalkwater. Wel even vergelijken met blanco.
 
Doe er eens een beetje zuur bij...veel bubbels extra?
En neem eens een deel af van bovenaf en doe dit in een aparte pot/fles....wat gebeurt er? Kleine toenamens van druk die zijn te meten met een ballonnetje over de fles...je ziet hem echt wel groter worden. Is het echt te klein, kan je het met een beetje "los gespannen" huishoudfolie doen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer