Gebrande borax

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Gebrande borax

Ik ben op zoek naar gebrande borax in poedervorm. Dit kom ik tot nu toe nergens als dusdanig tegen. Wel watervrije Borax. Is dit het zelfde? Ik heb tot nu toe de gebrande zelf gemaakt maar dat is wel wat werk. Moet toch ergens te vinden zijn? Of heet het in de handel watervrij? Wie weet hier iets over? Alvast bedankt.

Berichten: 12.262

Re: Gebrande borax

Volgens mij is het inderdaad watervrij borax, of anhydrous borax... waar gebruik je dit voor, flux of iets dergelijks?

Berichten: 6

Re: Gebrande borax

Als goudsmid werk ik al jaren met gewone borax tijdens het solderen. Ik zweer erbij om het te gebruiken zelfs nu er allerlei alternatieve 'fijnere' vloeimiddelen op de markt fijn. Het grote voordeel van Borax is dat het goed begint te werken bij hoge temperatuur en bij nog hogere temperaruur blijft werken. Gaat het solderen even wat lastiger dan kun je met Borax prima verder terwijl andere vloeimiddelen dan hun werking verliezen. Het grote nadeel van Borax..... het bruist tijdens verhitten. Het kristalwater moet er eerst uit. De Borax zet als het ware op en zakt dan weer terug. Dan pas kan ik verder met controleren of alles nog goed zit en dan pas soldeer aanbrengen. Stel dat je op een oppervlak 3 kleine bolletjes tegen elkaar wilt solderen dan drukt de Borax ze uit elkaar. Warm houden, weer tegen elkaar schuiven en weer verder. Daar ben ik wel aan gewend ondertussen. Nu ben ik op Bali in een zilverfabriek geweest waar ze dit probleem oplossen door gebrande Borax te gebruiken. Weer thuisgekomen heb ik Borax in een smeltbak gebrand en daarna er uit laten druppen, geplet, in een vijlsel fijner gemaakt en uitgeprobeert. Werkt super. Geen gebruis meer en veen eigenschappen kwijt die de Borax moet hebben die ik nodig heb. Voor eigen gebruik kan ik dit zo prima doen alleen om voor al mijn leerlingen/cursisten dit te maken is wel veel werk. Terwijl het wel fijner werkt. Vandaar de vraag.... Dit moet toch gebrand in poedervorm te koop zijn? Labshop heeft het nagekeken voor mij maar kon niets vinden....

Berichten: 12.262

Re: Gebrande borax

Zoek eens op ebay!

'anhydrous borax' is een prima zoekterm voor hetgeen je wilt. Dat gebruis is inderdaad het kristalwater dat verdampt onder de hitte van het solderen, en treedt niet op als het anhydrous is.

Let wel dat je het afgesloten moet bewaren om te voorkomen dat het weer kristalwater aantrekt uit de lucht. Dat krijg je er bij borax niet zo gemakkelijk meer af: sommige zouthydraten kun je eenvoudig drogen in een gewone keukenoven, maar voor borax heb je hogere temperaturen nodig: Een deel van het water krijg je er gemakkelijk uit (standaard is het decahydraat, opwarmen tot een graad of 100 drijf ongeveer de helft van wat water af waarbij je pentahydraat overhoudt).

Al het water eraf krijg is echter lastiger. Wellicht dat het wel lukt als je het bijvoorbeeld overnacht in een heteluchtoven laat liggen op 225 graden of hoe heet zo'n ding worden wil, maar dat klinkt nogal onpraktisch en slecht voor de stroomrekening.

Op zeer kleine schaal zou je het natuurlijk wel kunnen doen met een borosilicaat horlogeglas en een bunsenbrander, dat krijg je wel richting de 400 a 500 graden waarbij het snel gaat, al moet je wel oppassen dat het niet met het glas reageert bij die temperaturen.

Berichten: 6

Re: Gebrande borax

Dan weet ik genoeg. Ik kan dus kijken naar watervrije. Dat zou het zelfde effect geven als wanneer ik het met een brander verhit en dan weer omzet naar poeder. Bedankt voor de hulp en ik ga eens zoeken naar watervrije. Groetjes

Reageer