Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Dag allen,
Ik experimenteer met een thermo-actuator die lineaire beweging veroorzaakt vanaf een temperatuur rond 35 °C.
Het betreft hier een cilinder gevuld met di-ethylether (kookpunt 34,6°C), waarin een kleinere cilinder beweegt naargelang het volume van di-ethylether verandert met de temperatuur.
Om de beweging van de kleinere cilinder de vergemakkelijken, en om te verhinderen dat ether via het contactvlak tussen beide cilinders ontsnapt, zou ik een afsluitend smeermiddel/'lubricant' willen gebruiken.

Probleem: di-ethylether, als een eersteklasse solvent, lost zowel op in lipofiele als hydrofiele producten. Een doorsnee olie-gebaseerd of watergebaseerd smeermiddel lijkt dus niet geschikt. Ook in siliconenolie zou di-ethylether oplossen.

Iemand een idee over een smeermiddel waar di-ethylether helemaal niet of heel weinig in oplost?

Zo niet, moet ik waarschijnlijk gebruik maken van een watergebaseerd smeermiddel (gezien ether veel minder wateroplosbaar is dan vetoplosbaar). Een idee hierbij was om een dergelijk smeermiddel dan te 'oververzadigen' met opgeloste stoffen (zouten?), in de hoop dat een dergelijke supergesatureerde oplossing minder de neiging heeft di-ethylether op te lossen. Klopt deze redenering? Zou dit werken?

Dank voor alle ideeën!

Berichten: 12.262

Re: Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

De redenering klopt wel, maar hoe voorkom je dat een water-gebaseerd smeermiddel verdampt?

En je zit inderdaad wel met de zaak dat ether toch nog best oplosbaar is in water, en daarmee door de afdichting heen komt.

Ik weet niet hoe groot de beweging is, maar wellicht zou je een flexibele afdichting kunnen gebruiken, bijvoorbeeld iets met flexibele siliconentape oid?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Is er een goede reden waarom je di-ethylether zou gebruiken?

Waarom geen n-pentaan (kookpunt 36 °C) of eventueel iso-pentaan (kookpunt 28 °C) gebruiken?
Die zullen minder oplosbaar zijn in water dan di-ethylether.

Berichten: 6

Re: Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Dank voor de reacties. Een flexibele afluiting is inderdaad een goed idee (hoewel bewegingsexcursie toch 5-10 cm is); ik probeer een flexibele latex afsluiting.
Idd, Pinokkio, N-pentaan lijkt een beter alternatief dan di-ethyl ether (doch misschien iets moeilijker te vinden). Ik zal in eerste instantie met N-pentaan aan de slag gaan.
Nogmaals dank!

Berichten: 12.262

Re: Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Pentaan lijkt me niet onmogelijk om te kopen.

Een andere overweging zou kunnen zijn om te gaan voor iets dat smelt en uitzet ipv iets dat kookt bij je gewenste temperatuur. Dergelijke oplossing worden veelvuldig gebruikt voor dingen als thermostatische radiatorknoppen of het koelsysteem van auto's en zijn bewezen techniek. Meestal is de bewegings-excusie van dergelijke dingen aanzienlijk kleiner, maar er zit wel enorm veel kracht achter, misschien iets dat met een hefboompje oid te fixen is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Ik denk dat Petroleum Ether 30-40 wellicht ook nog zal kunnen.

https://www.fishersci.se/shop/products/ ... /p-7073376

Opmerking moderator

dit topic is organische chemie en daarom verplaatst

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Een smeermiddel waarin di-ethylether niet oplost …

Misschien is een vaste stof als grafiet of boornitride een optie als smeermiddel?

Reageer