Destructie van lipiden onder zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Destructie van lipiden onder zoutzuur

Triglyceriden zullen niet heel snel hydrolyseren, omdat ze hydrofoob zijn, en er dus maar moeilijk water (nodig voor de hydrolyse) bij komt. Maar als je het maar warm genoeg maakt, gaat alles snel. Dus de combinatie geen hydrolyse en een uur koken in 4 M HCl, kan ik niet plaatsen.

Maar zoals ik ook al aangaf, het maakt voor de bepaling niet veel uit. Je meet een massa, en die komt grotendeels overeen met de massa van de triglyceriden die aanwezig waren. Voor een bepaling van triglyceriden is dit dus op zich prima.

De betreffende reactie is inderdaad een evenwicht. Maar, hoewel 4 M HCl behoorlijk geconcentreerd is, is de concentratie water in die oplossing nog veel hoger. En veel hoger dan de conentratie glycerol ooit zou kunnen worden. Dus dat evenwicht wordt vanzelf naar rechts geduwd.

Je zou inderdaad kunnen onderzoeken of en hoe snel hydrolyse optreedt door het massaverschil in 2 experimenten te meten. Maar dat werkt alleen als je bepaling van zichzelf nauwkeurig is. Zoals ik al aangaf is het maximale massaverschil minder dan 5%, en dat is het verschil tussen alles hydrolyseren en niets hydrolyseren. Je kunt dit dus alleen onderzoeken als de spreiding in je metingen normaal gesproken duidelijk beneden die 5% ligt.

Reageer