Beschrijving chemische reactie van gras naar pulp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Beschrijving chemische reactie van gras naar pulp

Goedemorgen,

Ik ben vanuit mijn studie docent beeldende kunst en vormgeving met een project bezig om van gras papier te maken.

Ik heb 40 gram bakingsoda gebruikt op 200 gram droog gras (1:5) en laat dit koken in water voor ongeveer 1,5 uur. De vezels trek ik dan makkelijk(er) uit elkaar en zo weet ik dat het klaar is om er pulp van te maken. Dit doe ik door het in de blender 'kapot te slaan'. Daarna schep ik er papier van.

Nu wil ik in de basisschool (groep 6-7-8) op een makkelijke manier uitleggen welk chemisch proces er gebeurd in de pan en misschien ook wel in de blender, zodat ik kan uitleggen waarom je het moet koken met soda en het daarna 'kapot moet slaan'. Ik ben zelf niet zo chemisch ontwikkeld om dit te kunnen verklaren haha, maar vind het wel mooi leermoment voor de kinderen vandaar mijn vraag:

Kan iemand mij in een heldere verklaarbare taal uitleggen wat er nu precies vanuit de chemische kant gebeurd?

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Beschrijving chemische reactie van gras naar pulp

Als je het simpel wilt houden: Dat koken met soda verzwakt de verbinding tussen de vezels waardoor je ze later gemakkelijk uit elkaar kunt trekken in een blender.

Reageer