Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

Hoe komt het dat alchohol ketonatus >95% wordt verkocht om je huid mee te ontsmetten, maar op bio-ethanol >95% (voor sfeerhaarden bijvoorbeeld) staat dat het niet op je huid mag komen?
Het is toch allebei hetzelfde en aan beiden zijn additieven toegevoegd die ze ondrinkbaar maken? Waarom mag de ene wel op je huid en het andere niet?

Berichten: 12.262

Re: Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

Ik vermoed een kwestie van aansprakelijkheid: Feitelijk zal het product ongeveer hetzelfde zijn qua samenstelling, maar de aansprakelijkheid is anders: Die ethanol voor sfeerhaarden hoor je niet aan je handen te smeren, en mocht je dat toch doen en er iets ongelukkigs gebeuren (bijvoorbeeld in brand vliegen) dan is de producent mogelijk niet of minder aansprakelijk aangezien uitdrukkelijk gewaarschuwd is om dat niet te doen.

Alcohol om te ontsmetten is meestal ook geen 95% brandspiritus - niet dat het niet werkt, maar 70% werkt beter en is net wat minder ontvlambaar (let wel, het is WEL ontvlambaar, maar bevat minder ethanol en daarnaast water wat moet verdampen en levert daardoor minder energie per liter op).

Voor ontsmetting van huid, bijvoorbeeld voor het geven van een injectie, worden tegenwoordig per stuk verpakte doekjes met ca 70% isopropanol gebruikt. Dat is minstens zo effectief, en niet drinkbaar voor een plezierig effect ook al zou je die doekjes gaan uitwringen oid.

Gedenatureerde alcohol (als spiritus, of die bio-ethanol voor de kachel) kun je uiteraard best gebruiken om iets mee te ontsmetten, maar voor je huid lijkt het me geen aanrader als je iets beters voorhanden hebt. Voor een oppervlak: prima, liefst meng je het 70/30 met water en go for it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

95% ethanol heeft niet veel nut voor het ontsmetten nee. Dan moet echt een concentratie rond de 70% zijn met een 30% water.

Daarnaast kunnen er aan de bio-ethanol voor de open haard stoffen toegevoegd zijn welke niet zo vriendelijk zijn voor je lichaam (verkappen van de alcohol om deze niet geschikt te maken voor consumptie, en daarmee vrij van accijnzen).

Berichten: 2

Re: Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

Dank je wel voor de antwoorden. Ik had inderdaad begrepen dat het beter is om het te verdunnen tot ong. 70% met bijvoorbeeld gedestilleerd water.

Zou het kunnen dat bio ethanol een kleine hoeveelheid methanol bevat? En dat het daarom heel giftig op de huid is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

Gebruik de bio-ethanol niet op de huid als desinfectie middel. ook niet na verdunnen!

jij, ik, iemand anders weet niet welke andere stoffen zijn toegevoegd. kan methanol zijn, kan ook wat anders zijn. Omdat we niet weten hoe schadelijk het is, is het altijd van niet doen!

Berichten: 12.262

Re: Bio-ethanol >95% vs Alchohol Ketonatus >95%

Tja, je weet niet voor 100% zeker wat de 'rest' van bioethanol is, tenzij je een MDSS hebt voor het specifieke product dat je gebruikt.

Methanol is niet zo heel zorgelijk wat huidcontact betreft: op zich dringt het wel door de huid heen, maar met zeer kleine hoeveelheden. Het is absoluut een giftige stof, maar wel iets dat door metabolisme wordt verwerkt en niet ophoopt in je lichaam over lange periodes.

Anderzijds heb ik geen idee wat ze bij die bio-ethanol voor de haard gooien. Het zal ongetwijfeld iets zijn om het ondrinkbaar te maken, maar de wet voorziet daarvoor in heel diverse opties. Gezien het volledig moet verbranden gok ik dat het restant MEK is, wat niet extreem gevaarlijk is bij kortstondig huidcontact.

Maar goed, je weet het nooit: er zou iets heel giftigs in kunnen zitten als gevolg van het fabricageproces. Het is een brandstof, en die behoor je niet echt binnen te krijgen. Een glas loodvrije benzine drinken is ook niet verstandig.

Ergens denk ik dat het wel mee moet vallen - feitelijk is 'bio ethanol' gewoon een extreme variant van vodka, maar er moet om fiscale redenen iets in zitten dat het voor consumptie ongeschikt maakt.

Methanol alleen wordt zelden gebruikt om alcohol te denatureren voor consumenten: Het probleem is dat het wel gevaarlijk is, maar je er feitelijk niets van merkt voordat het te laat is. Daarom is brandspiritus meestal blauw gekleurd, en gedenatureerd met stoffen die bitter smaken en/of waarvan je gaat overgeven.

Reageer