Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

De titel zegt zelf, is er een stof of polymeer die verandert van structuur wanneer de temperatuur verandert?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Zonder flauw te willen doen, de titel zegt dat niet, want het gaat 2 keer over koud water...

En dat is wel belangrijk voor het antwoord: moet het zacht worden in warm water en hard in koud water, of andersom?

En meteen even doorvragen: het is neem ik aan wel de bedoeling dat het materiaal vast blijft? Met andere woorden, het moet wel zacht worden maar niet vloeibaar?

Berichten: 2

Re: Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Marko schreef: di 16 jun 2020, 10:33 Zonder flauw te willen doen, de titel zegt dat niet, want het gaat 2 keer over koud water...

En dat is wel belangrijk voor het antwoord: moet het zacht worden in warm water en hard in koud water, of andersom?

En meteen even doorvragen: het is neem ik aan wel de bedoeling dat het materiaal vast blijft? Met andere woorden, het moet wel zacht worden maar niet vloeibaar?

Ja je hebt helemaal gelijk, ik had wat te snel en onnauwkeurig getypt tijdens mijn korte pauze.

Ja alles wat je zei klopt, het moet een vast geheel blijven, en afhankelijk van de temperatuur van het water wordt het hard of zachter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Marko schreef: di 16 jun 2020, 10:33 En dat is wel belangrijk voor het antwoord: moet het zacht worden in warm water en hard in koud water, of andersom?
Lucaspost schreef: wo 17 jun 2020, 03:32 Ja alles wat je zei klopt
Helemaal duidelijk nu!?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Lucaspost schreef: wo 17 jun 2020, 03:32 Ja alles wat je zei klopt, het moet een vast geheel blijven, en afhankelijk van de temperatuur van het water wordt het hard of zachter.
Moet het omkeerbaar zijn? Het voorbeeld van het ei is niet omkeerbaar.

Als het omkeerbaar moet zijn, moet het zachter zijn bij hoge temperatuur en harder bij lagere of omgekeerd?
Voor het eerst geval zijn er talloze voorbeelden, zoals kaarsvet. Voor het tweede geval zou ik geen voorbeeld weten en ik betwijfel of zo'n stof bestaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Verschillende thermoplasten (kunststoffen) vertonen het gedrag wat jij noemt. simpele voorbeelden zijn koffiebekers en (cola)flessen, plastic bestek.

Een voorbeeld is om kokend water (>97oC) in een plastic koffie bekertje te doen. Dan vervormd het bekertje dusdanig en wanneer het water verder afkoelt is het bekertje weer op redelijk vergelijkbare stevigheid als voor het water er in kwam.


Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stof die zacht wordt in koud water en hard wordt in koud water

Lucaspost schreef: wo 17 jun 2020, 03:32
Marko schreef: di 16 jun 2020, 10:33 Zonder flauw te willen doen, de titel zegt dat niet, want het gaat 2 keer over koud water...

En dat is wel belangrijk voor het antwoord: moet het zacht worden in warm water en hard in koud water, of andersom?

En meteen even doorvragen: het is neem ik aan wel de bedoeling dat het materiaal vast blijft? Met andere woorden, het moet wel zacht worden maar niet vloeibaar?

Ja je hebt helemaal gelijk, ik had wat te snel en onnauwkeurig getypt tijdens mijn korte pauze.

Ja alles wat je zei klopt, het moet een vast geheel blijven, en afhankelijk van de temperatuur van het water wordt het hard of zachter.

Van zacht worden bij hogere temperatuur zijn al een aantal voorbeelden gegeven. In principe zullen alle plastics en rubbers dit effect laten zien, alleen verschilt het nogal bij welke temperatuur dat gebeurt.

De andere kant op: zacht worden in koud water en hard(er) bij verwarming komt een stuk minder vaak voor. Maar het bestaat wel. Vaak in de context van gels; dan hebben we het over thermogelling. De betreffende stoffen zijn van zichzelf een vast materiaal dat je bij lage temperatuur kunt oplossen in water. Door verwarmen verandert die oplossing in een gelei, met een bepaalde stevigheid die afhangt van het specifieke materiaal. Maar dit soort dingen zijn voornamelijk wetenschappelijk interessant. Er is zo niet 1-2-3 een materiaal dat commercieel verkrijgbaar is, laat staan dat je het als particulier kunt kopen.

Reageer