Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Hopeloos op zoek naar volgende:
Paraffine olie met rechte keten, idem CAS 68476-34-6, idem EC 270-676-1 en valt onder diesel N° 2
Merck en VWR hebben het (Sigma Aldrich) in 1.5ml, verder lijkt ik helaas geen andere leveranciers te vinden....
Voor de testen die we volgens een specifieke norm dienen uit te voeren hebben we ±0.5L nodig wat helemaal onbetaalbaar lijkt.
Iemand enige input?
Vriendelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.322

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Diesel N° 2 is doodgewone diesel en bestaat uit een mengsel van paraffines, naftenen en aromaten met verschillende ketens (recht en vertakt). Met wat toevoegingen wordt dat als autodiesel of huisbrandolie verkocht.

Paraffine olie (mengsel van rechte en vertakte ketens, maar zonder de naftenen en aromaten) is ook gewoon te koop.

Maar jij wilt blijkbaar paraffine olie met alleen rechte ketens.
Je kunt wellicht gewone paraffine olie kopen en dan met een kolom met molsieves (of zoiets) de rechte ketens scheiden van de vertakte ketens.

Maar weet je zeker dat de ketens persé recht moeten zijn?
Wat staat er precies in die norm?
Waar gaat dit over?

Berichten: 4

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Hallo Pinokkio,
Wat fijn voor uw snelle antwoorden. Het betreft 2 normen: Eén is de EN 16643-2016 betreft Plastic-Rubber-PTFE slangen. Die beschrijft in de annex bepaalde testen. We dienen een brandtest te doen op onze PTFE slangen die gevuld dienen te zijn met vloeistof "F" gedefinieerd in ISO EN 1817 met zowel diesel N°2 "Straigth-chain paraffins(C12 to C18)" voor 80% en 20% "1-Methylnaphthalene". Die Methylnaftaleen is geen probleem, het is die zuivere diesel dat blijkbaar heel moeilijk te vinden is.
Achtergrondinfo: wij zijn fabrikant van PTFE slangen in alle vormen en formaten, het is echt een huzarenstukje hoe we van PTFE granulaat volwaardige slangen produceren :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.322

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Ik heb die normen niet, ik zie op internet alleen een inhoudsopgave van EN 16643-2016. Het gaat blijkbaar om Annex I Flame resistance test, op pagina 36 en 37.

Over ISO EN 1817 lees ik op internet dat "Liquid F is intended to simulate diesel fuel, domestic heating oils and similar light furnace oils". Dat is ronduit lachwekkend. Diesel fuel, domestic heating oils en similar light furnace oils bestaan beslist niet voor 80 % uit lineaire paraffines, maar zijn een mengsel uit lineaire en vertakte paraffines, naphthenen met lineaire en vertakte zijketens, en aromaten met lineaire en vertakte zijketens. Iedere raffinaderij produceert z'n eigen mengsel, afhankelijk van de aardolie die op dat moment verwerkt wordt, en het type fabrieken die de raffinaderij heeft om diesel te produceren. De lineaire paraffines zullen in elke diesel veruit in de minderheid zijn.

Maar goed, aan die feiten heb je niks als een of andere clown in het verleden verzonnen heeft dat er lineaire paraffines gebruikt moeten worden om diesel na te bootsen, en dat dan in een norm opgenomen wordt, waardoor het wet wordt.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.322

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Voor de geïnteresseerden: hieronder een tabel met de samenstelling van een typische diesel:
molar composition diesel fuel sample.jpg
Bron: https://www.researchgate.net/figure/The ... _261765046

Deze specifieke diesel bevatte dus slechts 14 mol% lineaire paraffinen (n-alkanes), 26 mol% vertakte paraffinen (iso-alkenes), 24 mol% naftenen (cycloalkenes) en 36 mol% aromaten.

Mol% is weliswaar niet helemaal hetzelfde als volume%, en het zal ook wat verschillen per aardoliesoort en per raffinaderij, maar de conclusie blijft: diesel bevat slechts in de orde van 10 - 20 % lineaire paraffinen, bij lange na niet 80 % zoals in liquid F.

Berichten: 4

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Table A.1.jpg
Bron/Extract uit ISO 1817:2015(E)
Hallo Pinokkio,

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting dewelke ten zeerste wordt geapprecieerd.
Dus om concreet te zijn schrijft deze norm iets praktisch onmogelijks. Heb nog verder gezocht (over de gehele wereld) en de vermelde lineaire keten diesel is enkel verkrijgbaar in ampullen van 1ml en 2ml. Prijzen variëren van 40-60€ per ml wat dus 40.000-60.000€ per liter betekent wat ronduit belachelijk is. Ik denk dat we best met gewone diesel testen....

Berichten: 756

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Als je de iso 1817:1990 pakt, staat daar bij test fluid F:
A suitable test liquid is availbable commercially. Details may be obtained from the Secretariat of ISO/TC 45 (BSI) or ISO Central Secretariat
De betreffende tekst is er al in de versie van 1999 uit gehaald, maar ik zou doen alsof m'n neus bloed en een mailtje sturen :)
https://www.iso.org/committee/48668.html


Berichten: 4

Re: Diesel olie N°2 (C12 tot C18) CAS 68476-34-6

Beste Coenco & Papatom, ik denk dat ik wel verder kan met jullie laatste inputs. Hou iedereen op de hoogte van het resultaat :)

Reageer