Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Beste mensen, ik heb bij de supermarkt 5 liter azijn gekocht (7% azijnzuur), maar ik wil graag een oplossing met meer azijnzuur in %.

Ik dacht dit te bewerkstelligen door te destilleren maar ik kan dit alleen op een amateur niveau doen met pannen kommen en ijsklontjes, ik zal de opstelling onderaan wel uitwerken.

Is het verdampen van azijn/azijnzuur schadelijk bij inademen? Wij hebben in de keuken een zuigkap (geen zoals in de scheikunde labs maar eentje boven het fornuis)
Zal dit voldoende zijn?

De opstelling werkt als volgt: een grote pan met het mengsel (schoonmaakazijn (7% azijn, water en wat niet-iogene oppervlakteactieve stoffen)). In dit mengsel laat ik een kom drijven. Vervolgens een platte deksel op de pan waar ik ijsklontjes op leg.

Door het verschil in kookpunt van water (100°C) en azijnzuur (~120°C) zal er meer water verdampen en weer condenseren door het ijs en dus in de kom terechtkomen. Dan blijft er meer azijnzuur over in de pan, percentueel gezien, wat het doel is. Is dit erg gevaarlijk/een risico voor mijn gezondheid? Dank voor alle antwoorden

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Destilleren kan natuurlijk maar ik dacht dat dat nog steeds verboden is.

Vroeger kon je bij de drogist ijsazijn kopen, als dat nog kan doe dan en verdun het gewoon.

Berichten: 3.902

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 14:53 Destilleren kan natuurlijk maar ik dacht dat dat nog steeds verboden is.

Vroeger kon je bij de drogist ijsazijn kopen, als dat nog kan doe dan en verdun het gewoon.
Destileren van alcohol waar geen accijnse over is betaald is verboden. destileren van azijn mag denk ik gewoon. Maar met5 pannen en kommetjes zal het heel erg gaan stinken vrees ik. Je zou op zijn minst een luchtdicht systeem moeten hebben, bv een snelkookpan met siliconenslang over het tuutje waar het gewichtje op zit en een goede koeler, bv lange koperen buis met buis daaromheen gevuld met houd water.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Ik weet niet hoe de wet nu is, maar vroeger was het zelfs verboden een destillatie apparaat in huis te hebben.

Berichten: 4

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

@HansH als ik de deksel op de pan doe en de zuigkap aan, zal het nog steeds erg stinken? En bovenal, zal de damp van eventuele azijnzuur schadelijk zijn?

Berichten: 3.902

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Azijnzuurdamp is niet schadelijk, maar kan wel irriterend werken op de luchtwegen en ogen. Ik zou het gewoon een keer proberen op een heel zacht pitje koken.

Berichten: 4

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Bedankt (voor de snelle reactie)!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

Ik zal het geheel niet in mijn keuken willen doen. Binnen no-time zal de keuken naar azijn ruiken. Lijkt mij geen pretje. Doe jezelf en jouw huisgenoten een plezier en doe het buiten.

Ook voor het behoud van jouw aardewerk en eventueel natuurstenen aanrechtblad is bet beter om daar niet vol met azijnzuur dampen te werken.

Ook is het belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden. Ik denk dat het beter is om het mengsel namelijk niet (zachtjes) te laten koken. Door de oppervlakte actieve stoffen in de schoonmaakazijn kan je makkelijk een grote bak met schuim krijgen en voilla een grote bende.

Ook zal je heel veel ijsklontjes moeten neerleggen en hoe voer je het smeltwater af?

Het idee is leuk maar in de uitvoering kan je beter isazijn bestellen bij bijvoorbeeld imkershop of Labstuff

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

ArcherBarry schreef: ma 15 feb 2021, 17:45 Ik zal het geheel niet in mijn keuken willen doen. Binnen no-time zal de keuken naar azijn ruiken. Lijkt mij geen pretje. Doe jezelf en jouw huisgenoten een plezier en doe het buiten.

Ook voor het behoud van jouw aardewerk en eventueel natuurstenen aanrechtblad is bet beter om daar niet vol met azijnzuur dampen te werken.

Ook is het belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden. Ik denk dat het beter is om het mengsel namelijk niet (zachtjes) te laten koken. Door de oppervlakte actieve stoffen in de schoonmaakazijn kan je makkelijk een grote bak met schuim krijgen en voilla een grote bende.

Ook zal je heel veel ijsklontjes moeten neerleggen en hoe voer je het smeltwater af?

Het idee is leuk maar in de uitvoering kan je beter isazijn bestellen bij bijvoorbeeld imkershop of Labstuff
Ijsazijn kost zo weinig dat er niet voor kunt tobben.
Dat was trouwens ook mijn eerste gedachte.

Berichten: 4

Re: Destilleren/verdampen azijn/azijnzuur

ArcherBarry schreef: ma 15 feb 2021, 17:45 Ik zal het geheel niet in mijn keuken willen doen. Binnen no-time zal de keuken naar azijn ruiken. Lijkt mij geen pretje. Doe jezelf en jouw huisgenoten een plezier en doe het buiten.

Ook voor het behoud van jouw aardewerk en eventueel natuurstenen aanrechtblad is bet beter om daar niet vol met azijnzuur dampen te werken.

Ook is het belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden. Ik denk dat het beter is om het mengsel namelijk niet (zachtjes) te laten koken. Door de oppervlakte actieve stoffen in de schoonmaakazijn kan je makkelijk een grote bak met schuim krijgen en voilla een grote bende.

Ook zal je heel veel ijsklontjes moeten neerleggen en hoe voer je het smeltwater af?

Het idee is leuk maar in de uitvoering kan je beter isazijn bestellen bij bijvoorbeeld imkershop of Labstuff
Goed punt, ik heb ook maar de juiste concentratie azijnzuur besteld ipv deze omweg. Toch lijkt het mij niet als ik een deksel op de pan doe en de zuigkap aanzet dat er een walm van azijn komt, afgezien van een geurtje misschien?

Reageer