Zuur-Base-extractie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Zuur-Base-extractie

Hallo, Zou iemand mij kunnen helpen met de samenstelling van de lagen bij vloeistof-vloeistof-extractie?

Aan een oplossing benzoëzuur en benzylalcohol wordt t-butylmethylether (MTBE) toegevoegd. Dit wordt aan een scheitrechter toegevoegd. Verder wordt NaOH toegevoegd. Nu moet ik weten welke reactie er optreedt. Ik denk dat het zuur gaat reageren met de base, dus de natriumhydroxide (base) met de benzoëzuur. Hierbij ontstaan water (aq) en natriumbenzoaat.

Vervolgens treedt er ontmenging van de lagen op. De onderste laag kan nu weggetapt worden. Nu moet ik alleen weten welke stof zich in de weg te tappen etherlaag bevindt en in welke vorm deze stof zich bevindt.

De bovenste laag is de basische waterlaag. Maar welke stof bevindt zich nu in deze laag? en in welke vorm?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Zuur-Base-extractie

Kan je je werkwijze eens laten zien (concentratie van NaOH-oplossing, ...)

_______

Benzoëzuur reageert met NaOH tot Natriumbenzoaat en water. Natriumbenzoaat zit in de waterige laag want is oplosbaar in water, ook resten van NaOH bevinden zich in de waterige fase. Benzylalcohol zal volgens mij in de etherlaag achter blijven omdat het slecht oplosbaar is in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zuur-Base-extractie

Lise2001 schreef: ma 13 sep 2021, 21:52 De bovenste laag is de basische waterlaag.
Zoek de dichtheden van water en van MTBE eens op?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer