Werking mondkapjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Werking mondkapjes

Ik had gelezen dat blauwe mondkapjes en ook gasmasker filters (2091)werken doormiddel van een tussen laag van het materiaal polypropyleen ( PP ). Een bepaald proces, ‘meltblown’ genaamd, zorgt ervoor dat er vezels gemaakt worden uit polypropyleen. Naar wat ik er dus van begreep word het plastic gesmolten en in een buis door ultra kleine gaatjes geperst waardoor er hele fijne draadjes ontstaan die negatief geladen worden . Omdat deze draadjes zo dun zijn en er een heleboel tezamen een zeer groot oppervlakte geeft dit in combinatie met de negatief geladenheid alle positieve stofdeeltjes en vuil effectief tegenhoud.

https://waarzitwatin.nl/producten/mondk ... 0629552795

Mijn vraag is nu dus hoe word het nu negatief geladen ?
Gebeurd dit al automatisch als het materiaal gesmolten word en door de kleine gaatjes geperst word , of pas als het als een soort suikerspin om een as gedraaid word . En hoe houd het zijn negatief geladenheid vast ?

Ik weet bijvoorbeeld dat een fleece trui ook behoorlijk negatief geladen kan worden . Zou je daar dan zelf een filter van kunnen maken ? Of ben je eigenlijk al de hele dag een filter die door het dragen ervan de hele dag positieve metaal deeltjes uit de lucht aantrekt . Ik woon vlak bij IJmuiden en daar schijnt nogal een enorme hoge loodconcentratie te zijn van Tata steel .

Berichten: 3.777

Re: Werking mondkapjes

En dan is ook de vraag: is die lading opgeslagen in de structuur of is het inderdaad statische lading die erop zit? in het 2e geval is die lading snel weg als je er doorheen ademt ivm het vocht in je adem.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Werking mondkapjes

vincentcius schreef: zo 05 dec 2021, 03:57 Mijn vraag is nu dus hoe word het nu negatief geladen ?
De melt blown polypropyleenvezels zijn aanvankelijk ongeladen. Maar dan wordt het filter tussen twee metalen roosters geplaatst. Er wordt een grote elektrische spanning op de roosters gezet, de ene positief en de andere negatief, zodat er een constante coronaontlading optreedt. De lucht bevat altijd positieve deeltjes en negatieve stofdeeltjes, kleiner dan de vezels. De ontlading schiet die deeltjes door het filter, de negatieve en de positieve in tegengestelde richting. Sommige deeltjes komen terecht in de vezels, en ze ontsnappen daarna niet meer. Ze blijven er maandenlang zitten.

link

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Werking mondkapjes

In aanvulling daarop: in het geval van een atmosferische behandeling doet ook de zuurstof in de lucht mee. Er worden dan radicalen gevormd, die weer met het oppervlak kunnen reageren en daar een negatieve lading aanbrengen. Omdat polypropeen zelf een goede isolator is kan die lading daar maanden blijven zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 454

Re: Werking mondkapjes

Dank jullie .Goede info en zeer interessante link .

Reageer