Kanonieken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Kanonieken

Beste lezers

Ik heb een vraagje i.v.m. kanonieken namelijk het verschuiven van elektronen in een molecule.

In volgende oefening moest ik van een in groen omcirkelde molecule de kanonieken van geven.
In de verbetersleutel zie ik twee keer een positieve + lading bij het Br-atoom.
Hoort dit geen negatieve lading te zijn aangezien er 7 valentie-elektronen zijn bij Broom? Is het een foutje van de correctiesleutel of is er een andere verklaring waarom het toch positieve ladingen horen te zijn?
Naamloos.png
Naamloos.png (8.94 KiB) 1655 keer bekeken

Alvast bedankt

Anouk

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Kanonieken

Schrijf deze grensstructuren eens uit met de vrije elektronenparen erbij. Het beste gebruik je ook kromme pijlen om de verschuiving van de elektronenparen weer te geven.

Tel vervolgens in elke structuur de elektronen rondom de atomen en beredeneer vervolgens wat de ladingen moeten zijn. Je vraag gaat over het Br atoom maar op dezelfde manier kun je controleren of het C-atoom wel of geen negatieve lading moet hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Kanonieken

Ik denk dat ik nu wel de juiste oplossing heb. Ik dacht eerst dat er geen isovalente kanonieken waren maar die zijn er dus wel. Ik ben begonnen met het vrije elektronenpaar van het Br-atoom te verplaatsen naar de binding ernaast. Vervolgens de ∏-binding verplaatst naar de naburige C-atoom.



283342947_424217149709165_2145434461138986977_n.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Kanonieken

Ik heb ook nog een andere vraag over de oefening. Ik vroeg me af of het een rol speelt hoe je de kanonieken tekent. In de verbetersleutel staan ze een beetje geroteerd ten opzichte van de groen omcirkelde molecule. Bij mijn 2de bericht heb ik ze gewoon getekend zonder te roteren? Is daar een verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Kanonieken

Je uitwerking is goed. Voor de volledigheid zou ik óók de H-atomen toevoegen, in ieder geval de H-atomen aan de C-atomen die bij de elektronverplaatsing betrokken zijn. En ook het vrije elektronenpaar op de negatief geladen C-atomen.

Door die atomen volledig weer te geven, dus inclusief H-atomen en vrije elektronenparen, kun je veel makkelijker bijhouden waar de elektronen zitten en tellen door hoeveel elektronen een atoom nu precies wordt omringd. Het risico op fouten is dan een stuk kleiner.

Verder maakt het niet uit onder welke hoek je structuren tekent. Door de structuurformule op papier te roteren verandert er niets aan de structuur - zolang alle atomen maar precies op dezelfde manier aan elkaar zitten natuurlijk. De reden dat het hier wel wordt gedaan is waarschijnlijk omdat het min-teken van de CH- en CH2- anders (bijna) over de getekende bindingen zouden vallen. Maar dat had op zich best anders gekund:
anion.gif
anion.gif (1.96 KiB) 1431 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Kanonieken

Oke super, nu is het duidelijk. Dankjewel

Reageer